Direktlänk till inlägg 15 mars 2008

Teater tråkigt?!

Av ulla lundstedt - 15 mars 2008 11:20

Vill svara på en del frågor jag ser mig fått i mina svar på olika små bloggar.

Kan teater bli tråkigt frågade Lina? Ja inte teater i sig naturligtvis. Jag syftade på min nuvarande uppsättning med den bran/ungd.grupp jag haft i snart 6 år. Från de var 6-7 år alltså. Just nu befinner de sig i en svår ålder för att enkelt hitta material som ska kuna passa alla. Antingen är de för stora för att göra för dem barnsliga saker som typ sagor etc. Dessutom är de inte mogna nog att ta tag i de ungdomspjäser jag har, vilket de bör vara åtminstpe 14 år för att kunna ta in. Finns en del sex (dvs längtan efter detsamma, inte "värre") samt relationer de ännu inte har erfarenhet av. De ville absolut göra ngt om tjejer/killar, vilket i deras nuvarande värld ligger på en helt annan nivå, vilket visade sig då de fick improvisera.(ler).

Efter idogt letande (åja, jag ska inte överdriva...) beslöt jag mig för att göra Kabaret med gammalt material jag har hemma och som jag satt upp tidigare, även om den gruppen då var ngt år äldre. En del av det skrivna fick jag stryka, då de inte kunde greppa det som de skulle behöva-en del ska vi ta oss an. Handlar om tjejer o killars tankar o funderingar kring varandra etc samt några monologer etc. Saken är den, att jag dels har svårt denna ggn dela ut roller samt den största -att jag själv är så jävla trött på detta material........svårt ge gruppen intensitet och skaparlust vilket betyder att jag får jobba mkt med mig själv de timmarna o känner mig helt slut då jag kommer hem. Nog om det.

 
 
antigone

antigone

15 mars 2008 21:43

Fattar vad du menar, men, även om materialet är gammalt är det en nya tidsera än då- en annan generation och faktiskt en del andra förutsättningar. Om inte annat så är det nya barn.....
Jag tycker du är skitbra men du har så höga krav på dig själv.
Jag fick lära mig följande när jag läste projektledning:
"Stress, inre sådan, uppstår när kraven som ställs är högre än förmågan att genomföra dem".....menar då inte kunskap- för det ska gudarna veta att den inte saknas. Förmågan sitter inombords, precis i det du skriver att du får jobba med dig själv och blir slut.
Sänk kraven och ha siktet på att bara vara och ha roligt istället för kraven att prestera resultat- vilket är viktigast egentligen?
Puss o kram

http://www.antigone.bloggagratis.se

 
Ingen bild

bobo

15 mars 2008 23:36

Stress-inombords betyder i mitt fall betr detta att jag måste ge 200% i stället för 100% då jag ska entusiasmera, ge dem energi, förmedla känslor i handling o repliker etc..med material jag är utless på. Troligtvis förändras min känsla betr detta då jag ser o känner det anammas av de små skådisarna och att JAG känner de tycker det ger dem ngt o är kul. Min strävan är och har alltid varit att DE ska tycka det är kul att DE ska känna att de vill leverera ngt till publiken som för DEM känns meningsfullt. Som ped är det min uppgift att stimulera dem till detta - och som sagt - ibland kan det vara svårt.
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ulla lundstedt - 10 juni 2015 11:16

Det var verkligen länge sedan jag skrev blogg. Råkade halka in på min bloggsida o tänkte jag skriver ner några rader. Väntar på sommaren ska anlända med full kraft - idag är det sol o fint i varje fall. Morris ligger i hängmattan då han är sko...

Av ulla lundstedt - 18 augusti 2013 17:11


  En impulsiv handling fick mig plötsligt sitta här igen.    Helt oplanerat. Egentligen håller jag på att sortera alla dvd jag har betr min tatergrupps uppsättningar samt manus som jag lagt ner på cd. Det får väl va så länge.   Mkt har ...

Av ulla lundstedt - 23 juli 2012 09:37


     (KLICKA GÄRNA PÅ BILDEN)   Idag hade jag - igår - absolut bestämt mig för att börja mitt nya liv ! 1. Kaffe, samt en halvtimmes promenad . 2. Stretcha samt maggympa. 3. Direkt in i duschen, väldoftande hudkräm, kläder dvs morgon toile...

Av ulla lundstedt - 21 juli 2012 14:19

     LANDON ett litet nytillskott i familjen -erna! Mitt 3:e b-b-barn!    gammelfarmor      -    Landon farfar  Niclas                                                      
                           nyblivna pappan Adam ...

Av ulla lundstedt - 18 juli 2012 18:07

Fy så trist väder det är! Idag har jag kännt mig riktigt deppig faktiskt... Har inte varit utanför dörrarna på hela dagen...stööön! Dammsög - sedan slängde jag mig i soffan o läste ut min bok. Blev rekommenderad en av vännerna på kal...

Presentation

Omröstning

Hur känner du mig?
 vän
 familj
 arbetskamrat sen tidigare
 okänd
 känner endast igen dig.....
 teaterkollega

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mitt liv i ett litet nötskal


Ovido - Quiz & Flashcards