Alla inlägg under april 2008

Av ulla lundstedt - 27 april 2008 21:43

Hade inte alls tänkt skriva ngt nu-egentligen. Känner mig alldeles för trött. Har läst litet bloggar jag inte gjort på några dagar och kollade min egen. Nu sitter jag här.

Blev inte mer skrivet den dagen jag hoppade i säng istället. Men kände att jag behövde det. Vaknade vid 11-tiden utan ångest för en gång skull o kände mig ganska utvilad. Å-gren på morgonen är ngt jag lärt mig leva med, även om känslan att vakna utan detta verkligen ger mersmak. 

Solen sken från klarblå himmel. Dagen innan hade jag fixat luft i däcken på moppen och varit på macken köpt bensin. Tog min älskade Ciao i handen och stack ner till Kallis. Brukar kosta på mig halvårskort men denna dag skulle jag först kolla läget och betala för en gång. Upptäckte att jag glömt plånboken hemma! Killen i luckan känner igen mig som "stammis" och vinkade in mig - gratis! Snacka om "luck"!

Bryggorna var redan överfulla av nakna kvinnokroppar. Svårt hitta bra ställe ligga på, men det är jag en mästare på. Så skönt det var. Speciellt då käringarna bredvid höll käften en stund.

Låg o gassade i solen, läste. Avslutade med en bastu och ett dopp i havet. Tänka sig - redan 9 grader. Jätteskönt!

Igår var jag hemma o tog det lilla lugna. Plockade o fixade undan en del som legat o kallat. Blev bjuden på middag av Lina. Gott.

Nicke ringde förresten och frågade när jag kom?! Jag hade ju lovat vara där 17.00 och nu satt de o väntade med maten.!

Hjäääälp! tänkte och sa  jag - har jag?! Lättlurad som jag är - Nicke är en baddare på att lura mig - skrattade han och sa att han skojade. Typiskt Nicke. Men det värmde hjärtat att de kanske saknade o längtade litet efter mig.

Bara dessa veckor som kommer är över.

Repat med min ungd.grupp idag. En fantastisk söndag med 18 grader, sol och blå himmel befann jag mig inne på en mörk scen från kl. 10.00 - 17.00 Ungd. kom 12.00 - 16.00 Astrött då jag kom hem. Burit stora fonder som jag satt upp, scengolv kläder etc etc. Först plocka fram allt, organisera det hela, sedan plocka undan allt igen, på ett sätt så  att allt är lätt att hitta igen. Puh! Gick igenom in-ut gångar etc. Sånt som är viktigt- men satans tråkigt. Hann trots det gå igenom ett par scener. Hoppas nu bara de lär sig det de ska kunna till nästa gång. Alltid likadant och ändå vet jag att det går vägen då det väl gäller.

Jätteskönt Lina bjöd på middag - hade inte pallat laga ngt själv idag.

Är förresten glad över att jag lyckades programera in "Zigenarnas tid" som gick på TV2 igår. Har sökt den med ljus o lykta på bibl. videoaffärer, nätet etc men finns inte att uppbringa. Älskar dessa filmer som "Svart Vit Katt", "Gadjo Dillo", "Underground" - regi Kusturica. En annan super favvo är "Cinema Paradiso", "Cykeltjuven" - Italiens film....

Natti - störtdyk i bingen!

Av ulla lundstedt - 26 april 2008 08:11

Lördagmorgon o klockan är bara 08.00-borde gå och lägga mig igen.

Ja det gör jag - återkommer...

Av ulla lundstedt - 23 april 2008 09:15

Haha-läste Linas påpekande av audiens och tackar o niger för superblixtsnabba visiten igår. Kunde icke! hitta den tunika vi pratade om.

Ja-mkt att fixa, stressigt, stressigt. Låter bara så uttjatat skriva om. Upptäcker mer o mer hur dålig jag blivit på att hantera stress idag.

Blir mer tom i kolan än annars och måste verkligen tänka!

Typ- vad var det nu jag skulle göra...

-var var jag nu egentligen..

-himmel,det glömde jag !,

-var den tiden rätt betr rep eller..

-oj jag glömde maila föräldrarna -

måste fixa manuset i pärmen på ett bättre sätt så jag slipper leta..

- vem ska sköta ljuset? jo Amanda lovade - oj har glömt trycka upp manus till henne !

 -  hade behövt ngn bakom scenen denna gången känns det som men det får vara

- hur fan ska jag lösa det praktiska betr ombyte av kläder, rekvisita etc etc då vi tydligen ska dela scenen i anslutning till cafe med fika, ansiktsmålning, dockteater etc

-hur ska man (jag) få fikagäster hålla truten så barnens publik kan höra vad de säger-tyvärr måste de dörrarna vara öppna

 - måste skriva ett papper var till alla 12 ungdomarna så de ser o vet hur lång tid de har på sig till nästa klädbyte för att inte rena kaoset bakom scenen (i cafe´t !!) ska bryta ut..

Mitt motto jag alltid lutat mig mot : "Allt praktiskt går att lösa"

(sa han som sket i vasken...eller hur var det...).

Repet på söndag får utvisa hur jag ska lösa det hela.

Min tanke denna festivalen var att jag skulle göra en lättare, enklare uppsättning för en gång skull.

Att göra en Kabaret som av barnen fick namnet:

 "Skitsnack-Känslornas Kaffesump".

Då var det bara hitta lämpligt material, tänkte jag, dela ut och så får de lära sig det hela -(alltmedan jag ligger i soffan o myser)

Sedan behöver jag bara sätta samman det till en helhet med regi, nyanserat tal etc. haha...trodde jag - fan vad det smög sig..

I mina tidigare Kabaretuppsättningar har de ungdomarna framträtt i pricip privatklädda - endast med liten hatt etc som kläder.

Men icke denna gång - alla 12 scenerna ! ska ha olika kläder, rekvisita etc. Mycket viktigt i denna ungdomsgrupp. 

Summan av den kardemumman blir att framföra 12 olika uppsättningar - på en gång - hur smart var/är det på en skala?

Inte lärt mig mer efter 35 år i gamet - haha o fy på mig!

Den som ngn gång medverkat i ngn Revy vet vad jag talar om.

Ett ombyte på 1 minut till annan scen och då gäller det vuxna.

Jaja ska bli spännande se hur det går. De är seriösa, duktiga och framförallt omtänksamma mot varandra.

Viktigast är trots allt att de trivs o tycker det är kul och det verkar de göra. 

Det var mkt om det lilla.

Till annat mer världsligt:

Har gjort ordning på balkongen. Satt där en stund o solade igår medan tvätten i källaren tumlade runt. Kom på 19.30 att jag skulle hämtat upp den 19.00 - rusade ner och som väl var hade inte nästa tvätterska låst.

"Pratade" med Elvira o Cornelia genom datorns kamera igår. Kul-de är så himla söta. Skickade en massa kuliga gubbar till dem och såg i kameran hur de skrattade. Mysigt.

Nu måste jag laga mat. 09.42 på morgonen. Orsak: lade fram köttfärs i förrgår i hopp om att det skulle bli köttfärssås etc men glömt det. Har stått i kylen så ingen fara (tror jag). Min mage tål det mesta förresten.

Därefter sanera Peppe/Tess-rummet från allt jag bara kastat in där. Papper,papper o papper, kläder etc etc.

Löken väntar på bli skalad....köttfärsen väntar..

Rosengårdska:  (kul tycker jag)

jala  jala...(skynda)

Amo jalla, chuck chuck (kusin skynda dig, hungrig, tugga ),

 samma potatis (samma elände varje dag)

Awi nawi (gullig),

Noog (det räcker)

Tjaba......

Av ulla lundstedt - 19 april 2008 18:11

Denna vackra sommarsöndag blev inte alls som jag förväntat. Glad i hågen hade jag bestämt mig för att äntligen fixa moppen som stått på sock i källaren en längre tid. Fixa bensin och sedan sticka ner till mitt älskade Kallis. Letade efter "manicken" jag måste byta ut mot den andra "manicken" på hjulet för att kunna pumpa. Den har jag alltid i mitt lilla läderskrin med pennor. Shit! Borta. Ok då hade jag antagligen glömt den på bibl. på Teatern, eller på scenen där jag var och fixade kläder rekvisita etc igår. Tog cykeln dit för att snabbt hämta det hela. Nada - ingenting där. Ok då ligger den väl kvar uppe på den söndagsstängda ateljen- Suck!

Accepterade att det inte skulle bli ngt havsbad idag med bastu.

Här i Mö finns aldrig ! några mellanläden betr vädret. Från begynnande vår spricker vädret nästa dag upp till nästintill hel sommar. Folk gick i t-shirt  åt glass och satt o solade överallt. Vad gjorde jag då?! Stack inom till Lina som repade Hud mot Hud för att se hur det gick med stagefightingen då Rickard var där. Meningen var att jag skulle sticka meddetsamma jaja efter en liten stund i alla fall. Några i gruppen var i annat reprum för att repa sin scen och bad mig komma och hjälpa dem. Lina o Rickard höll på för fullt på scenen med en annan gruppscen. Ja - naturligtvis fastnade jag. Jätteintressant se hur R jobbar och hur de unga skådisarna formar scen efter scen på ett föredömligt svårt - och skitbra sätt. Spännande.

Hemma 16.30 Satte mig direkt på balkongen för att lapa sol. Hade inte tålamod sitta still - tankarna for runt i huvet betr morgondagens repa med min grupp.Trots att jag trodde jag fixat "allt" kvarstod en del rekvisita jag måste fixa själv av mitt eget "hemmaprylar".Kvarstår att köpa näsringar och tatueringar. Sista.

Solens strålar i morgon får glädja o stärka mina medmänniskor. Jag får ta igen det på må. Efter att ha fixat moppen.

Hade bestämt mig oxå för att åka hem till Nicke o Bella efter mitt "korta" besök hos Lina men även det föll ut ur planeringen. Tiden går så j-a fort.

Jaja det går fler tåg men Nicke jobbar ju så knasiga tider. Kul träffa honom oxå.Får väl vänta en vecka till....elller två....då han troligtvis jobbar nästa helg.

Skönt när festivalen är över - faktiskt. Mkt mer jobb än ngn anar.

kram

Av ulla lundstedt - 16 april 2008 18:50

Klockan var 15.00 och telefonen ringde. Följande samtal utspelade sig -

(parentesen är mina tankar):

-ulla

-ja det Kirsebrgs blrhmkrrmmm..." (så fort hon pratar)

-Va?

-det är Kirsebrg borvsmbrxrxll...(vad fan säger hon? som hon skriker, jag

                                                  
     är inte döv)  

-Vem är det?! (irriterad jag blir)

-Det är Kirsebergs Blomsterhandel!

-Jaha? (och vad vill du mig?!)

-Är du hemma?

-Ja (vad tror hon, det är ju min hemtel)

-Ja vi har ett blomsterbud.

-Jaha (tur för dig då...)

-Med blommor.

-Jaha  (vill hon bli sponsrad...?)

-Ja alltså - du ska få blommor.

-Va jag?!  (är hon inte klok?)

-Ja

-Varför det?! (vem fan är det som nu ringer o driver med mig)

-Ja inte vet jag

-Nehej inte jag heller (låter hon inte litet konstig???)

-då e du hemma då?

-nej det är min ande som talar (fubick)

-va?

-ja, men vem e de till? (lyssna noga nu - känner jag inte igen rösten?)

-till dig så klart

-jaha - och vem är det då (nu ska jag va listig)

-det är väl du?

-och vem är du? (smart jag är haha)

-jag är Klara i Blomsteraffären

-jaha (hon e ju dum i huvet)

-på Kirseberg

-ja du sa det -vem är dessa blommor till då? (fattar du trögt)

-vänta ska jag se...prassel prassel ulla ....Ostind....

-Ja??? (himmel - vad fan e detta?)

-jag ska ringa blomsterbudet att han kommer innan 6. Portkod?

.Nej (bäst va försiktig här)

-hej

-hej

Länge satt jag efter att lagt luren och stirrade ut i luften som en uggla.

Vem skulle skicka blommor till mig?!

Jag fyller inte, inte namnsdag, fanns ingenting som kunde förklaras hur jag än funderade.

Satte igång o dammsög medan tankarna gick på högvarv.

Övertygad om att ngn drev med mig - men vem.??

Gick igenom alla tänkbara offer men ingen direkt sannolik.

Tanken slog mig plötsligt.!

Ngn har blundat och råkat peka ut mitt namn i telefonkatalogen.

En våldtäktsman!

Beställt blomma - för att sedan med blomman få chans komma in på fort Väster och in i min trappa.

Var har jag kniven?! Ut i köket o lade kniven på bänken i hallen.

Eller en rånare som riktat in sig på blom-metoden  för att närma sig sina tilltänkta offer. Man kan inte se utanpå vad de är för ena ju...

Stängde snabbt dammsugaren o kollade att jag låst dörren (som jag ofta glömmer).

Satte mig vid dator kolla mail. Klockan var nu 17.30 Hahah- vad sa jag?! Lurad, bedragen, svindlad, skändad, driven med - fan ta den jävel som utsatt mig för detta! Ilsken men med en lättnades suck andades jag ut.

Riiiing!

Hjälp! Det är ngn på dörren! Kniven på plats.Japp

Med bultande hjärta gläntade jag på dörren. Utanför stod en stort leende rundlagd man med blombukett insvept i papper.

Vad ville han nu då - egentligen !!

-varsågod damen

-jaså-är det till mig? (läste på lappen på pappret - jodå det stämde med

                                   mitt namn)

-Ja - ha en bra dag..

Han försvann snabbt in i hissen igen.....

Snabbt ut i köket och bröt upp pappret. Jodå en vacker bukett från vem?

"Tack för allt arbete i styrelsen från Teaterfolket" 

Hahahaha.........jaja - det var det.......

Alltid kul få en blomma - hör inte till vardagen precis ju.....

Ja jag vet - jag e inte klok haha.....

Suck!


Av ulla lundstedt - 13 april 2008 08:45

Klockan ringde 07.00 för att jag idag skulle ta det lilla lugna o inte stressa till teatern. Har repa där 10-14 idag. Mkt att förbereda, plocka ner kläderna till scenen, organisera etc etc. Vad händer? Jo nu var jag bara tvungen att kolla bloggar o kände att jag måste själv ladda av mig min stress som jag ju inte skulle få (puh) men som jag i vanlig ordning serverade mig själv på ett silverfat. Med guldkant.

Nu ska jag samla ihop allt jag ska ha med hemifrån-inte glömma ngt som jag gjorde sist, vara glad! positiv! stimulerande! energifull! dvs motsatsen till vad jag var sista repan!! Himmel amalia - pannkakssmet!!

Man kans stressa lugnt- tvinga sig gå sakta - andas dvs djupandas sakta, tänka före inte efter-tänka positiva tankar att idag kommer allt att bli skikul hahaha - så kul det ska bli (var det panik i blicken?!).

Återkommer.

På med kläderna - duschen få bli när jag kommer hem.

Fan-jag har glömt frukost- tur jag har mixern bär med sojamjölk inmundigas i tjockt sugrör- snabbt som fan. Men jag ska suda lååångsamt (ler)

I´ll be back....

Go for it.....

Av ulla lundstedt - 8 april 2008 09:52

Trist vakna med huvudvärk!

Skall trotsa den och ge mig iväg till Forum snart-tror jag.

Hemma igen måste jag bara planera rekvisita etc och i morgon sticka upp å ateljen plocka ihop detsamma. .

Måste till bibl. lämna tillbaka cd och Morris/Beppes böcker etc. Skullle gjort det igår men glömde det. Blir böter "skikul".

Glömde även och missade tvättiden igår. Får kolla när det kan finnas tid .

Behöver fixa till alla mina bokhyllor/böcker som dammigt och hoptryckta (av barnbarn i julas) står/ligger huller om buller. Likadant alla dvd etc.

Behöver laga mat en dag oxå. För att det ska bli till måste jag kvällen innan lägga fram kött etc. Då MÅSTE jag ju tillaga det om det inte ska förfaras. Annars blir det inte av. Har handlat hem grönsaker odyl. som jag - då det inhandlades- skulle tillaga gratänger av. Kanske dessa klarar att överleva en dag till. Tråkigt laga mat! Fan vad jag blir stressad av alla behövanden o måsten.

Men - vad skulle jag annars göra? Läsa alla böcker som ligger o väntar, se bra filmer, sticka ner till kallis, leka med datorn, fika på stan med andra lediga...äsch allt detta gör jag ju ändå.

Måste fixa moppen i källaren som behöver luft och bensin. Får bli på fredag.

Nu till duschen....

Mors!

Av ulla lundstedt - 6 april 2008 12:13

08.30 - riiiing - "Bobo kom äta mysfrukost!". Morris ringde som numera blivit brukligt söndagmornar. Jag låg kvar i sängen en stund - riiiiing - "BOBO KOM NUUU!!" Beppe som ringde mkt bestämd - han lyckades faktiskt ringa själv och slutade inte heller..."ja jag kommer snart....snart...snart....snart..."  - "BOBO NUUUU!" - "Ja lägg på o sluta prata så kommer jag" - BOBO MAAAT  NUUUU!!" - "Ja, jag kan inte komma genom telefonen Beppe, lägg telefonen så kommer jag NUUU" - "NEEEJ; KOM NUUU!". Jag gav upp, lade telefonen och kastade en "klänning" över nattlinnet, tog snus o nycklar, åkte ner i källaren och åkte upp i MorrisBeppe-hissen. Längtade efter kaffe.

Där var ganska rörigt idag (ler stillsamt).

Hasse skitdålig i magen låg till sängs.

Lina hyperstressad (skulle iväg o repetera) få fram frukost till alla samt Bennekompis (som var mycket hungrig enligt Benne. )

"Nu får du faktiskt skynda dig med frukost för N är skithungrig" var hans kommentar till Lina. Linas ögon sköt blixtar,(hennes gulbruna ögon blir svarta), då hon undrade om han trodde det var ett jävla hotell?! En stunds Benne-Lina argumentation.

Fina var hos sin kille denna helgen.

Under tiden hade Morris o Beppe öst ut 2 stora tågbanor på golvet och bland alla tågvagnar slet de hysteriskt i just EN tågvagn.

"Min" - "MIN" - "Min"....

Tårar och Snor rann ner i en tjock 11på Beppe.

Morris glasögon flög i en båge över golvet och tårarna skvalade över 2 jättegap.

En förtvivlad Benne kom in och sa till dem att de inte fick leka med tågbanorna, samtidigt som han tittade hjälpsökande på mig.

 "Det blir så himla mycket för mig att plocka upp och jag ska va på match 10.30"

Ok-Jag byggde EN liten bana med killarna sen var frukosten klar. Kaffe!!

Plötsligt kommer Beppe med stövlarna på och tittar uppfodrande på mig "Bobo KOM! Följa med!! NUUU!" Morris kämpade med sina träningsskor.

OK-Lina skulle iväg och repa, Hasse sjuk, Benne match, så vi stack upp till mig.Lina hade ringt efter Fina som skulle komma hem snart - sa hon.

Hos mig blir det alltid samma röjning. Allt ska hinnas med - ingenting får förfaras.

Först ost (av ngn konstig anledning). 3 skivor var som skall rullas till ett rör.

På med Dalmatinerfilmen - 

Schackspelet med hästarna (de har en egen påhittad lek med detta där de ställer upp pjäserna för att sedan hästarna ska knuffa dem långt ut på golvet "mycket roligt")-

Fiaspelet med alla pjäserna (där de jagar varandra med pjäserna och bygger torn med tärningarna),

Memospelet med alla djuren (ut med dem på golvet och kollar dem några minuter),

Bamsekortleken (där leken enligt Beppe är att vi ska räkna korten 1-2-3....), spela spelet går bara då jag är själv med Morris,

Djurlådan med massor av hästar-cowboys etc etc hälles upp och ner bland allt det andra som numera ligger utspritt på hela golvet

och mitt i alltihop satt Beppe och spelade på min gitarr o sjöng "Bamse...". 

Då kom Morris med elefantvattenkannan full med vatten och skulle vattna blommorna! Som väl är hade jag en kanna till som Beppe fick litet vatten i. Jaja - vatten torkar ju med tiden  - hahaha - i soffan, stolarna, golvet (som ändå behöver tvättas). 

Bajslukten spred sig nu och det blev byte och tvättning av Beppe - 2ggr.

Då kom jag på att jag hade glass i kylen sedan Finas 14-årsträff hos mig med tjejkompisarna. Det var en höjdare! Med var sin skål i knät satt de nu tittade på filmen, stilla och tysta....tills glassen var slut.

Därefter plocke pinn som Morris hittade. Vi försökte spela detta koncentrationsspel - alla tre- till dess Beppe kom på att man kunde stickas med pinnarna. Då åkte de bort! osv....

12.15 tågade vi upp till en utmattad, trött pappa Hasse. Fina var hemkommen och skulle ta ut killarna o leka. Om 2 timmar kommer Lina hem igen.

Visst är det härligt vara mormor!

Jag är van, tycker faktiskt det är kul för ungarna är skitgoa, men visst blir jag litet matt vid åsynen av det leksakshuskaos som jag just nu sitter i.

Nu ska jag plocka undan allt, dammsuga, torka upp/av, duscha o klä mig. Behöver inte träna idag haha!

I LOVE CHILDREN!!  puss kram



Presentation

Omröstning

Hur känner du mig?
 vän
 familj
 arbetskamrat sen tidigare
 okänd
 känner endast igen dig.....
 teaterkollega

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mitt liv i ett litet nötskal


Skapa flashcards