Alla inlägg under maj 2009

Av ulla lundstedt - 26 maj 2009 00:20

Ilat runt som en iller idag. Ringde min läkare som har tel.tid 07.10-08.00 !! för en tid betr hälsoundersökning efter att nu minskat 20 kg i vikt sedan början av januari. Fan så skönt kunna röra sig igen.

Såg i SDS att Scholls hade 40% på alla skor idag. Jag som köpte ett par sandaler i lördags var snart på plats för att lämna tillbaka dem / köpa dem igen för reducerat pris.

Min kombinerade DVD/VHS som gått sönder lämnade jag in på rep. i fredags. Idag ringde de att jag kunde hämta den och den var fixad. Glad i hågen betalade jag 632:- för en reservdel a 39:- - resten var arbetskostnader etc...haha..Skit samma - det är billigare än jag skulle köpa ny.

In till Triumph för att köpa ny bh. Efter att ha provat hela butiken grep jag frustrerat en i högen, betalade o gick hem. Upptäckte efter en kvart att den ville jag absolut inte ha. Tanten på Triumph hade gett mig helt fel storlek, lyckats övertala mig att den var helt perfekt.Skulle passat Pamela Andersson. På mig låg tuttarna på botten av bh:n-resten var lufttomt...

Ok ner och lämnade tillbaka den. Snabbfika hos Lina. Sen till biblioteket lämnade tillbaka böcker, cd samt Linas "pluggböcker". Naturligtvis kom jag som vanligt inte tomhänt hem igen. Lånade Stanislavskij, Keith Johnstones böcker jag inte läst. Beställde Stieg Larssons sista bok på nätet. Trodde den skulle kommit idag men icke. Så även den åkte med hem som lånebok. Spännande värre se hur det nu går för Salander etc..

Läste en stund på balkongen men var alldeles för nyfiken se hur bilderna jag lovat trycka ut till Lina skulle bli. Bilder hon tagit innan/efter sin resa på Xavaganza/Forum. Hon har blivit deras reklam-maskot för att uppmuntra nytillkomna förhoppningsfulla "mullisar". De blev bra.

Sett en kanonbra film vilket fördröjde sänggåendet.

Men nu är det dax.

Natti!

Av ulla lundstedt - 10 maj 2009 22:12

"Neeej sluuuta....inte nu bobo.." "Nyvaken" utan smink etc...fy på mig. 


Sol - vindstilla - varmt - underbart.

Igår hade jag en nattgäst. Världen mysigaste 15-åring. Fina ringde o frågade om hon fick sova över här, självklart ok. Tycker det är mysigt. Inget besvär precis - Josefina verkar helt nöjd bara över att få "vara" - hade med sig egen coca o popcorn eftersom mitt hem enbart består av soppa än så länge. Vi målade naglarna, såg film - "Awaking" med de Niro och R. Williams - lika kanonbra varje gång man ser den. Vilka skådisar!

Klckan var plötsligt nästan 01.00 - jag lade mig o efter en stund somnade Fina oxå.

Idag var jag uppe vid 9-tiden, duschade, fikade o stack till teatern. Fina sov fortfarande. Hon var så himla söt där hon låg gumman. Senare skulle hon till biblioteket med Matilda o plugga.

På rep. idag gick vi igenom en j-a massa scener efter ungd. önskemål av rollval. Måste erkänna att jag inte blev klokare av det egentligen - jo, jag vet vad jag troligtvis vill - men är inte riktigt som gruppen ser ut att vilja ha det. Återstår att se nästa sö. Då tänker jag lägga in en annan metod - hua - intressant se vad det kan ge.

Väl hemma igen var Fina kvar. Satt i vilstolen med filt, frukostpopcorn !, cocacola och hade sett film, kollade tv och bara mös tydligen.

Biblioteket visade sig ha stängt idag så ngt pluggande där fick tydligen vänta.

Biljetterna till S-viken har kommit. Den veckan ska Fina bo ensam i min lägenhet. (Antar hon kommer ha någon kompis sovande över oxå). Vill prova på hur det känns att bo "själv". Kan va en nyttig erfarenhet och jag litar på henne. Hon skulle aldrig svika ett sånt förtroende.

Eftermiddagen knallade Fina hem för att städa sitt rum.

Jag satte mig på balkongen, gick igenom dagens rep. anteckade, funderade. Läste i min bok o hade det bara skönt. 

Sen grubblade jag litet över min senaste "noja" dvs hur/när/vad/vilken ev ny dvd jag kanske vågar mig till att köpa. Niclas rinde senare på kvällen och erbjöd mig låna en dvd de har som det går att se mina filmer på. Kändes som ett bra alternativ då pengar just nu saknas kontant.

Förresten ! Jag fick Lina/Hasses gamla instamatisk kamera (heter det så?) vilket jag blev jätteglad för. Tog foto idag på teatern - roligt!

Jag har goa snälla barn jag.

Nu kallar sängen..........


Av ulla lundstedt - 7 maj 2009 19:13

Elvis och Robbie - My Way - vilken fullträff!

Blir alldeles rörd och berörd av deras sång, famträdande och den innerlighet med vilken de framför både musik och text.

Känns märkligt se Robbie -  varje gång ger han mig en känsla av att vara muterad av Patric och Erik....som om man slog samman dessa två (Patric o Erik alltså) till en - kanske det hade blivit Robbie...haha...ja så kan man oxå tänka....eller inte...

Älskar denna video i vilket fall som..

My way.....

Av ulla lundstedt - 6 maj 2009 14:55

Tränat tidigt idag - var hemma igen redan 11.00 ! Gäller att bara kasta sig iväg för att få det gjort, annars tar latmasken vid igen. Körde Powerplate, löpbandet samt litet på maskinerna, duschade etc..Bra.

Igår sorterade jag alla filmer - kors i taket.

Idag har jag sorterat alla cd och hittat en del som jag var av med.

En hel del visste jag inte var jag skulle "placera" - egentligen sånt jag aldrig lyssnar på - men jag är hopplös på att kasta saker. Kan vara bra ha ngn gång...hm.

Har just kollat mail etc. Såg att jag fått nytt meddelande på My Space från en Abdullah nånstans ifrån. Har klickat bort denne Abdullah tidigare, undrar var fan han hittat mig ?! Jävla namn förresten...haha.

Nu ska jag ta mig en fika, lägga mig i soffan o läsa i "Flickan som lekte med elden". Den e bra.

Ska tvätta ikväll. Tvätta är ok - men jobbigt sortera o plocka in.

Hade tänkt förbereda inför min grupp på sö - men som vanligt skjuter jag upp det. Blir bättre resultat då jag är på "humör" tänka...

Vill jag inte nu.

Blåser förresten småspik ute, regnar o är mörkt, trist.

bye west

Av ulla lundstedt - 4 maj 2009 21:24

Idag har varit världens tristaste dag - jag gjorde den till det tydligen.

Kastade mig ur sängen och direkt iväg till träningen - hade liksom bestämt mig för det i går kväll innan jag somnade.

Sen var det kört.

Hemma igen tittade jag mig runt och tappade all inspiration till vad det nu var jag hade tänkt göra. Satte mig vid datorn och checkade runt på allt och ingenting. Bredvid mig låg min bok o väntade....i bokhyllan låg filmer och väntade, både på att ses och att "sorteras" (men dvd:n är sönder)...men lusten hittade inte vägen dit. Alltså inte gjort ett satans skit - inte ens spelat ngn musik kom jag på nu. Mulet, kallt och jag har frusit. Solen har försvunnit.

Blev plötsligt vansinnigt sugen på kött. Stekte en biff och åt säkert alldeles för mkt av den än vad jag skulle. Gott var det i alla fall.

Jo, pratade med bella i tel vilket var mysigt.

Tittar nu på Spårlöst försvunnen. Blir alltid lika rörd då de hittar sin mamma. Började titta på CSI men lyckades inte följa med handlingen så jag bytte kanal. Litet splittrad.

I morgon ska jag ta mig i kragen - avverka en fantastisk dag...hm.

Det finns såna oxå.

thats it....

Av ulla lundstedt - 3 maj 2009 18:52


Fattar inte verför jag inte min dvd vill eller får kontakt med TV:n - VHS-bandet på samma dvd funkar perfekt. Dvd sönder - skit !? Pengar pengar...som inte finns...

Gått igenom korta scener idag med min teatergrupp - målsättningen att de ska få prova på spela de olika roller de kan känna sig intresserade av.

Svårigheten för mig just nu är - speciellt - att då jag skrev manuset hade jag både medvetet-men mest omedvetet- vissa av dem i tankarna då jag utformade karaktärerna. Jag arbetar ju alltid så att de själva får känns på vad de tycker verkar kul, intressant och i alla år har det slutat med att de själva faktiskt utformar/väljer rollerna efter tycke och eget behov. Kanske märkligt - men sant. Denna "uppladdning" från gruppen att prova på, är en viktig process i utvecklingen, att ta eget ansvar och lära känna sig själv, sina förmågor och begränsningar både för dem och för uppsättningen i sin helhet. Denna ggn är det svårt. "Mina" tankar kring deras personer visar sig inte alls vara lika överens som deras egna - hm. Detta betyder i första hand att jag måste försöka tänka om - testa utefter deras synpunkter i första hand. Vill att alla ska vara nöjda, känna glädje och intresse jobba fram en bra föreställning tillsammans. Jobbigt är oxå att de viktiga rollerna i pjäsen - just är viktiga - och kräver mkt. Att det sedan är mång som lika väl platsar på dessa gör det svårt "välja". Det är trots allt jag som sätter rollerna till sist. Då förhoppningsvis efter vad de önskat - så långt det bara går. Jag flyttar o flyttar namn o roller fram o tillbaka... Nu får det vara till nästa söndag. Måste planera den rep. mer strukturellt än idag bara. Skönt det vore över....

Denna blogg är det inte ngn som orkar läsa igenom....jag som kastat av mig mina grubblerier bara. Nu är det bra med det. Trots allt spännande se vad de själva kommer fram till nästa söndag. Söndagen därpå delar jag ut de roller som ska vara - inte alltid samma resultat visserligen - men det brukar aldrig uppstå komplikationer...jag får se.

bye west....

Av ulla lundstedt - 1 maj 2009 15:28

Nyss hemkommen från demonstrationen Vänsterpartiet (så klart).

2000 människor i tåget - bra ! - men vi kunde varit flerdubbelt många fler.

Kände och upptäckte att denna dag - 1 maj - arbatarnas dag - är oerhört mer betydelsefull för mig än jag egentligen trodde då jag gick dit. Känslan att  tillsammans lyfta en knuten näve och sjunga Internationalen är stark. Att känna ett rött hjärta inombords som glöder i kampen mot alla orättvisor, främlingsfientlighet, borgarnas övergrepp - deras våldtäkter mot den vanliga arbetande människan, krig etc etc...behövs påminnas och förstärkas -tillsammans - en sån här dag. En blandad känsla av både glädje och sorg. Glädje att se o uppleva att det faktiskt finns folk som vill fortsätta kämpa. Sorg över att det fortfarande efter alla år ska behövas. Ett hjärta fyllt av medmänsklighet och kärlek.

Gräsmattan var full av unga människor, familjer med barn som dansade runt till musiken mellan talen. Folkfest omringad av röda fanor.

Vi har så mkt att att föra vidare. Allt våra förfäder kämpat för, så vi skulle kunna leva i ett fritt solidariskt demokratiskt samhälle. Frihet, jämställdhet, människans lika värde, arbete åt alla....you name it.

Nostalgiska tankar o känslor dyker upp då jag tänker på Niclas som ett år bar den röda fanan (tror det var idrottsfanan?) med en hand hela demonstrationen. Patric som spelade med i dåvarande VPK-orkestern både under samlingen och demonstrationen. Picnic i parken tillsammans. Idag var det inte så -

Lina mös med familj o vänner på annan plats i parken, Niclas grillade på Almåsa, Patric hade grillmys med vänner i Sandviken.

Det finns inte mkt för mig att orda om det egentligen. Vi lever trots allt i en pseudodemokrati vilket ger alla ett fritt val. Varken kan eller vill klandra ngn. Medveten om att jag inte kan lasta ngn annan för den  illusion / drömbild jag omedvetet bär inom mig om den gemensamma kampen. Faktum är att det gör de alla tre - kämpar, ofta i motvind-på sitt sätt. I vardagen - praktiskt. Nicke betr facket, Patric på sitt jobb, Lina i alla möjliga olika instanser - det känns bra.

Jag drömmer trots allt vidare om ett bättre samhälle för inte bara mina barn utan allas barn.

Som Torstein Bergman sjunger, på sin på 70-talet svartlistade LP:

"Hur mycket längre ska vi vänta kamrater...?"

Röd Front!

varm solig sommarkram !


Av ulla lundstedt - 1 maj 2009 09:37

Vaknade till en varm solig 1:a Maj.

Känner mig nostalgisk då jag tänker tillbaka på alla andra 1: Maj genom åren. Glädjen, kampandan för en bättre framtid, obstinat, provokativ, knuten näve och kampsånger...

Så är det inte längre.

En grå dimridå har tjockt lagt sig över allt. En känsla av att "det är inte lönt" - uppgivenhet etc. Idag lägger jag min tilltro till en bättre solidarisk framtid på våra ungdomar som idag hittat/hittar nya vägar i sina protester....

Känner oxå saknad efter mina nu vuxna barn.

Längtar jättemkt efter min familj i Sandviken -evigheter sedan jag träffade dem, likadant efter min Almgårdenfamilj jag inte haft tid träffa på jättelänge. Min Västerfamilj finns i samma hus vilket just nu känns tryggt. Vi ses nästan varje dag.

Idag ska jag ta en promenad ner till Kungsparken vid ett-tiden o lyssna på Ohly, kolla läget liksom.

"Upp till Kamp...." - kram

Presentation

Omröstning

Hur känner du mig?
 vän
 familj
 arbetskamrat sen tidigare
 okänd
 känner endast igen dig.....
 teaterkollega

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mitt liv i ett litet nötskal


Skapa flashcards