Alla inlägg under december 2011

Av ulla lundstedt - 11 december 2011 09:03

    Tomten som tappade skägget ! Iklädd min morgonrock, min mössa, tejpad bomull..

 

                                           

      upptäckte att om man klickar på bilden blir den stor - visste jag inte! 


Söndag 3:e advent och jag sitter här i ett julfritt hus.

Tråkigt o aningen stressande.

Jo, adventsljusstakar har jag visserligen.  

Men ute på fb läser jag avundsjuk o superstressad dagligen alla juliga statusar.

Pepparkaksbak, lussekattsbak, godisbak, julgranen klar, julklappar klara etc.

Ok - baka gjorde jag bara då barn o barnbarn var små.

Visst, jag har fortfarande små barnbarn, men där tar deras ma/pa över

bakandet (vilket känns ganska skönt faktiskt).

Mitt hem ser fortfarande skövlat ut efter senaste månadernas

uteblivet underhåll p.g.a skrivande och ork som tryter.

Så ngt bak hade ändå inte varit ngn "hit" här.

Nu dök alla minnen upp på mysiga bilder betr julbak jag har då de stora

barnbarnen var små - ska se om jag hittar dem sedan.


Julklappar ja - de lär få vänta till den 22 dec då lönen utbetalas.    

Samma dag som fam från Sandviken kommer och jag ska till tandläkaren.

Shit - en liten släng av ångest grep tag i mellangärdet....

Lilla julafton lär man i denna stad se en illerliknande varelse rusa fram

och tillbaka inköpande diverse prylar till alla mina älskade nu 11 barnbarn!   

Här gäller det att strukturera upptäcker jag....

eller oxå är jag i vanlig ordning aningen överdramatiserad.    

I vilket fall som helst kan jag inte göra mkt åt det hela förrän

pengar flyter in.  

Håller tummarna på att ngn sökt fond ska ge utdelning....

Dagens pensionsutdelning ger jag inte mkt för.


Itorsdags var jag hos tandl. och fick en ny preliminär brygga-

gjord av teknikerna i porslin- som skulle fungera utan att gå sönder.

Glad i hågen cyklade jag hem och kände det litet konstigt i munnen.

Mkt riktigt - ploff - ramlade den av - igen.

Frustration? JA!   

Jag hade som väl var ny tid dagen efter och nu sattes den dit med

det den skulle satts dit med - dagen innan.

Känns obehagligt kan jag lova.

Känns som jag "har ngt i munnen" dvs en rund kant som på baksidan

täcker hela tandraden.

På fredag ska jag troligtvis få den riktiga...hoppas jag.


Har fått ont i nedre delen av ryggen.   

Speciellt då jag gått en stund och ska böja mig fram - tex vid dammsugning etc.

Är övertygad om att det beror på att jag suttit alldeles för mkt utan att träna.

Magmusklerna måste jobbas upp igen.

Nu är det så att jag p.g.a ekonomin måst låta Forumkortet vila ett tag -

hoppas jag kunna ta tag i det i januari.


I fredags på väg till tandläakren stannade jag vid stoppljus.

Ja, jag cyklade ganska så fort - sent ute som vanligt.

Rött ljus - bromsade hårt - hoppade av cykeln - AJ!   

Ngt bakom vänster knäskål "small" till -det kändes så, även om det inte hördes.

Grönt ljus - skulle fortsätta cykla -AJ igen    - gick inte.

I stället började jag sakta, haltande leda cykeln över till andra sidan.

Försökte skynda på - men icke...

det blev rött ljus då jag kommit knappt halvvägs över.

Tuuut tuuut hördes bilarna tuta - iidioter - trodde de jag jävlades med dem?!

Litet trixande så kom jag upp på cykeln igen och haltade in till tandläkaren.


Har fortfarande ont, haltar..antar det går över, vad det nu var som hände.

Så nu går jag här med "ngt obehagligt i munnen" (ser fint ut på framsidan),

tröttont i ryggen, haltandes runt i mina försök få julfint.


Julgran måste jag ju handla -   

kanske ska hitta en billig i plast, när pengar ramlat in.

Det hade sparat pengar till nästa år och nästa o nästa...

ja, jag tänker trots allt bli vääääldigt gammal -

men fortfarande förbehålla mig ung i sinnet - hahahahaha....  

Det är bara så att den yttre bilden av en litet äldre person -

såväl som en mkt äldre person - inte alls stämmer överens med den inre!

Inuti - själsmässigt - kalla det vad du vill,

är vi alla fortfarande densamma som vi alltid varit.

Med litet mer erfarenheter av livet förstås.

Både på gott och ont - thats life!

Det är min egenartade filosofi på det planet i varje fall.

Det lär bli allt för idag-nu ska jag leta foton..

BYE




Av ulla lundstedt - 2 december 2011 08:07

Trivs inte med min kropp längre - kanske ngn som vill byta?

Vågar, dvs vill inte väga mig - antar jag då skulle djupdyka

ner i en bottenlös avgrund.

Nu är det ämnet avslutat - livet måste gå vidare -

med eller utan magförstoring.

Jag satt och lekte litet med bilder och kasettinspeln. jag lagt

in i datorn.

Hittade en då Josefina 4 år o Benjamin 2 år var hos mig och

tittade på Lillefotfilmen för 100:e ggn.

Josefina kunde hela filmen dvs alla repliker utantill och sångerna.

Det låter så hjärtknipande gulligt i mitt hjärta.

Vi spelade in sången för att skicka kasetten till Patric som då

bodde i Örebro och jag minns att han blev tårögd då han hörde det.


 

...och nu är Fina 18 år, Benne 17 år i april.

Fortfarande världens goaste, finaste....tiden går så fruktansvärt fort!

Jag älskar dem jättemycket.

Idag ska jag stryka! Stryka tvätt som hängt snart 2 månader.

Så´n e jag.

Sedan ska jag till tandläkaren i em - igen!

Hoppas innerligt de snart ska bli klara med bron som verkar

blivit lika lång som Öresundsbron om man skulle sätta samman alla

provisoriska broar som gått sönder.

Sedan måste jag städa av - igen...

I morgon tidigt ska jag på en Keiferkurs på Maf.

BYE 

 

Presentation

Omröstning

Hur känner du mig?
 vän
 familj
 arbetskamrat sen tidigare
 okänd
 känner endast igen dig.....
 teaterkollega

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mitt liv i ett litet nötskal


Ovido - Quiz & Flashcards