Direktlänk till inlägg 14 oktober 2009

Kunskap...

Av ulla lundstedt - 14 oktober 2009 12:23

        

Kände och insåg att jag kanske visste för litet

om vissa diagnoser en av mig mkt älskad

närstående diagnostiserats med.

 

Skulle varit o tränat tidigt idag men fastnade vid datorn

där jag gick in o sökte rätt på det jag ville veta.

Tryckte ut en hel del läsbart och insåg att så faktiskt var fallet.

 

Jag visste mkt till viss del men inte hela omfattningen

vilket var välbehövligt veta.

Gav mig svar på en hel del frågor.

 

Insåg oxå att behandling oftast ger bra resultat att

kunna leva sitt liv i större trygghet.

 

Känns skönt i hjärtat.

 

Många runtomkring som önskar detsamma.

 

Känner stor kärlek och förhoppningar om en bättre framtid.

 
 
Ingen bild

Mia

14 oktober 2009 17:34

Kram och tack för din kommentar!

Kramis Sthlms-Mia

 
Ingen bild

Lina

16 oktober 2009 13:30

Ja medicinering hjälper, men inte alls som de flesta tror.
Den "tightar" till tankarna och överaktivitet för 8 timmar per dag så man klarar sin vardag med arbete och annat.
Men förändrar inte den personlighet man blivit tillsammans med vad adhd:n innebär.
Vet int eom du hänger med?
Just detta hade jag samtal om med läkare och psykologen i måndags. Hårt slag det med att veta...

Impulsiviteten och överaktiviteten försvinner för ett tag, så länge medicinen verkar i kroppen så man kan fokusera, men inget annat.
de dagar jag jobbar på teatern kan jag inte ta tilläggs-medicin eftersom medicinerna kvääver kreativiteten...

De som önskar detsamma kan enbart göra det om man är påläst och vill förstå.
Det är inte så att jag förändras och blir frisk- för "frisk" blir jag aldrig, men är å andra sidan inte sjuk heller.
Det handlar om funktionshinder...inget annat.
Det av mig som är en katastrof i vissa sammanhang är en stor tillgång i andra....ngt att tänka på.
Man kan inte medicinera bort en personlighet.
Och den gillar jag.

 
Ingen bild

ulla

16 oktober 2009 18:58

Lina:
Jag vet effekterna betr medicineringen som du skriver om.
Inte en tanke på att ngn typ av medicineringen skulle förändra din personlighet enbart hjälpa dig att -som du skriver - lättare kunna fokusera, strukturera etc etc.
Skulle inte vilja ha ngn annan Lina än den du är. Din personlighet är din och förhoppningsvis kan du lära dig leva tillsammans med denna utan att må lika dåligt som du gjort/gör - mer eller mindre mellan varven. Det är min önskan och förhoppning. Uppfattade du min blogg annorlunda är det fel eller fel formulerat av mig.
Skrev heller aldrig ngt om att bli frisk - är inte antibiotika du tar.
Adhd är funktionshindrande - därav medicinering som kan hjälpa dig betr detta utan att gå in på detaljer.
Bipolära är oxå en diagnos med funktionshinder även om den oftast kan yttra sig annorlunda.
Antar att du tillhör bipolär 2?
Ser det inte som en "sjukdom".
Älskar dig.

 
Ingen bild

lINA

17 oktober 2009 16:14

Nope..inte Typ 2...utan Ultra-rapid....helt annat och mer svårbehandlat eftersom cyklerna kan röra som timmar, upp o ner....snabba förlopp..
Det bioplära är inte grunden och inte ens säkert att den diagnosen är rätt. Blir en senare utredning.
ADHD är det primära för min del.

Nä jag är inte sjuk. ADHD blir en del av den person jag är och det som ses som obekvämt/funktionshinder i vissa sammanhang är en tillgång i andra...dvs i kreativa miljöer. Som exempel.
Skulle aldrig vilja vara utan den delen av ADHD som är min drivkraft och som lyfter livet- även om bakslagen blir värre.
Så är det.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ulla lundstedt - 10 juni 2015 11:16

Det var verkligen länge sedan jag skrev blogg. Råkade halka in på min bloggsida o tänkte jag skriver ner några rader. Väntar på sommaren ska anlända med full kraft - idag är det sol o fint i varje fall. Morris ligger i hängmattan då han är sko...

Av ulla lundstedt - 18 augusti 2013 17:11


  En impulsiv handling fick mig plötsligt sitta här igen.    Helt oplanerat. Egentligen håller jag på att sortera alla dvd jag har betr min tatergrupps uppsättningar samt manus som jag lagt ner på cd. Det får väl va så länge.   Mkt har ...

Av ulla lundstedt - 23 juli 2012 09:37


     (KLICKA GÄRNA PÅ BILDEN)   Idag hade jag - igår - absolut bestämt mig för att börja mitt nya liv ! 1. Kaffe, samt en halvtimmes promenad . 2. Stretcha samt maggympa. 3. Direkt in i duschen, väldoftande hudkräm, kläder dvs morgon toile...

Av ulla lundstedt - 21 juli 2012 14:19

     LANDON ett litet nytillskott i familjen -erna! Mitt 3:e b-b-barn!    gammelfarmor      -    Landon farfar  Niclas                                                      
                           nyblivna pappan Adam ...

Av ulla lundstedt - 18 juli 2012 18:07

Fy så trist väder det är! Idag har jag kännt mig riktigt deppig faktiskt... Har inte varit utanför dörrarna på hela dagen...stööön! Dammsög - sedan slängde jag mig i soffan o läste ut min bok. Blev rekommenderad en av vännerna på kal...

Presentation

Omröstning

Hur känner du mig?
 vän
 familj
 arbetskamrat sen tidigare
 okänd
 känner endast igen dig.....
 teaterkollega

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mitt liv i ett litet nötskal


Ovido - Quiz & Flashcards