Direktlänk till inlägg 21 november 2007

GAMMAL......?!

Av ulla lundstedt - 21 november 2007 10:21

Jag har aldrig varit åldersfixerad. För mig betyder det helt enkelt att jag aldrig överhuvudtaget skänkt en tanke på vilken ålder människor har som jag möter. Vänner,kompisar etc. som jag har skrattat, gråtit,diskuterat både djupa och vardagliga saker med. Inte förrän nu.


Jag är rädd för att bli gammal upptäckte jag häromdagen. Den ena blanketten efter den andra ramlar ner i min brevlåda från PRO (vad fan är det tänkte jag snabbt), försäkringskassan, KKA, PPM etc.

Jag ska alltså fylla 65 år och bli pensionär! Då är man ju gammal, tydligen om man läser vad dessa blanketter innehåller....."vid dödsfall får dina efterlevande...."etc...Shit!-vad är nu detta?!


Vad får jag i lön att leva på de dagar jag har kvar? Skrattretande för den som jag har ganska sjuk humor.

Idag lever jag ngt över existensminimum - men vid 65 minskar lönen med ca 1500 kronor. Hur kan det vara möjligt undrar någon säkert. Jag med.


Min strategi betr detta är :

att bli pensionär innebär att man inte behöver lika mkt mat,

blir stillasittande hemma helst med en svart/vit TVbild,

då man inte vistas så mkt utomhus behövs inte inköp av nya kläder då ngn ändå inte ser dig.

En vinare är superlyx kanske till jul,

make up använder man inte som pensionär för det räcker inte lönen till etc etc.

Man har ju hört talas om kattmat....


Kanske måste jag nu inordna mig i systemet för första gången i mitt liv. Skaffa basker, tjocka skor, veckad kjol och vit spetsblus. Klippa och permanenta håret. I annat fall kanske jag ser löjlig ut som nu i flätor, mjukisbrallor, smink, färgglada kläder etc. Kanske folk skrattar bakom ryggen -" titta på henne, minst 65 och som hon ser ut !!!!" Dessa tankar har aldrig tidigare funnits i mitt liv.


MEN - DET SKITER JAG I!!!

JAG ÄR JAG OCH KOMMER ALLTID ATT SÅ FÖRBLI !!!


Orolig betr ekonomin - ja - men jag har överlevt värre ekonomiska bakslag.

Det finns så mycket annat att leva för.


"SÄG INTE ATT DU ÄR FATTIG

FÖR ATT DINA ÖNSKNINGAR INTE GÅTT I UPPFYLLELSE

VERKLIGT FATTIG ÄR BARA DEN

SOM ALDRIG DRÖMT"

skrev Niclas till mig 4/11-04


Dessutom tänker jag leva minst lika länge som min farmor - hon blev 99 år. Det får ni stå ut med kära familj o vänner.(ler)

Det märkliga är förresten att inuti mig - själsligt och mentalt känner jag mig precis som jag alltid gjort - oavsett ålder -men får en mindre chock då jag möter mitt ansikte på morgonen i spegeln. Vad fan - är det jag? jaha...

En annan sak är att kroppen inte alls är överens med viljan att förverkliga alla projekt som jag tidigare gjort - blir litet tröttare bara (fniss).

Ja livets process kan te sig märkligt i många stycken..

Men jag älskar att bara vara till, vara med och kunna se, lukta, känna, tänka och känna den stora kärlek jag har till min familj, alla inberäknade, vänner etc.


2002 hade SDS en artikel om några fantastiska damer som firade 70-årsminnet !  av sin studentexamen vid Tekla Åbergs läroverk. En av firarna läste en bön om åldrandet som ska ha skrivits av en 1600-talsnunna i Welth Cathedral:


HERRE, DU VET BÄTTRE ÄN JAG SJÄLV

ATT JAG HÅLLER PÅ ATT ÅLDRAS

OCH ATT JAG EN DAG SKA VARA GAMMAL.

AVHÅLL MIG FRÅN DEN FATALA TRON,

ATT JAG MÅSTE YTTRA MIG I ALLA ÄMNEN

OCH VID ALLA TILLFÄLLEN.

BEFRIA MIG FRÅN BEGÄRET

ATT JAG SKA ORDNA UPP ALLA MÄNNISKORS ANGELÄGENHETER.

GÖR MIG TANKFULL

MEN INTE DYSTER,

HJÄLPSAM, MEN INTE BESKÄFTIG.

HJÄLP MIG ATT INTE REPETERA ÄBDLÖSA DETALJER,

GE MIG VINGAR SOM FÖR MIG TILL SAKEN!

FÖRSEGLA MINA LÄPPAR

ANGÅENDE MINA KRÄMPOR OCH BESVÄR,DE TILLTAR

OCH DET KÄNNS ALLTMER FRESTANDE ATT ÄLTA BEKYMREN.

JAG VÅGAR INTE BE OM ETT FÖBÄTTRAT MINNE,

MEN JAG BER OM VÄXANDE ÖDMJUKHET

OCH MINDRE TVÄRSÄKERHET

NÄR MITT MINNE INTE STÄMMER MED ANDRAS.

LÄR MIG DEN STRÅLANDE LÄXAN

ATT JAG TAR FEL IBLAND.

LÅT MIG FÅ FÖRBLI NÅGORLUNDA ANGENÄM.

jAG VILL INTE VARA ETT HELGON,

SOMLIGA HELGON ÄR SÅ SVÅRA ATT LEVA MED.

MEN EN SUR ÅLDRINGÄR NÅGOT AV KRONAN PÅ DJÄVULENS VERK.

GE MIG FÖRMÅGAN

ATT SE DET GODA I OFÖRUTSEDDA SAMMANHANG

OCH ATT SE TALANGER HOS MÄNNISKOR

DÄR MAN INTE VÄNTADE SÅDANT.

OCH KÄRE HERRE-

GÖR MIG VÄNLIG, SÅ ATT JAG SÄGER DEM VAD JAG SER.


Tycker detta är ngt att tänka på.

kram på er alla

 
 
antigone

antigone

21 november 2007 13:09

Åh vilken fin blogg som gick rakt in i mitt hjärta!
Först bilden som fick mig att flina lite- finns ju en och annan likhet.....*ler*
Du och Morris tänkte jag på faktiskt.
Blev så berörd av vad du skrev, både lite sorgsen över hur det är att bli äldre- 65 år- beträffande ekonomin och som den krassa inställningen som kan skönjas.
Jag älskar dig mamma i dina velourkläder, dina flätor, ditt snus och alla förgglada kläder! Du får ju inte börja klä ut dig till TANT! *skrattar*
Man är den man är i sitt hjärta- och i mitt hjärta är du världens bästa mamma och du gör bäst i att bli 99 år.....om inte annat så för min självcenntrerade skull!

Vilken fin och tänkvärld vers/dikt!


http://www.antigone.bloggagratis.se

 
The Mighty

The Mighty

21 november 2007 23:02

Vi ska nog se till att hålla dig ung i sinnet och när du blir för gammal att leva själv så får vi stoppa in snuset, ta fram kökssoffan och pyssla om dig... Barnen vägrar släppa bobo och Lina är ännu mer nojjig över tanken så du är nog tvungen att leva länge till!!!

http://themighty.bloggagratis.se

 
Ingen bild

bobo

21 november 2007 23:54

Till Antigone o Mighty:
Tack mina älsklingar - de orden värmde ett "gammalt" hjärta. (ler).
Glöm bara inte snuset (a-garv)
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ulla lundstedt - 10 juni 2015 11:16

Det var verkligen länge sedan jag skrev blogg. Råkade halka in på min bloggsida o tänkte jag skriver ner några rader. Väntar på sommaren ska anlända med full kraft - idag är det sol o fint i varje fall. Morris ligger i hängmattan då han är sko...

Av ulla lundstedt - 18 augusti 2013 17:11


  En impulsiv handling fick mig plötsligt sitta här igen.    Helt oplanerat. Egentligen håller jag på att sortera alla dvd jag har betr min tatergrupps uppsättningar samt manus som jag lagt ner på cd. Det får väl va så länge.   Mkt har ...

Av ulla lundstedt - 23 juli 2012 09:37


     (KLICKA GÄRNA PÅ BILDEN)   Idag hade jag - igår - absolut bestämt mig för att börja mitt nya liv ! 1. Kaffe, samt en halvtimmes promenad . 2. Stretcha samt maggympa. 3. Direkt in i duschen, väldoftande hudkräm, kläder dvs morgon toile...

Av ulla lundstedt - 21 juli 2012 14:19

     LANDON ett litet nytillskott i familjen -erna! Mitt 3:e b-b-barn!    gammelfarmor      -    Landon farfar  Niclas                                                      
                           nyblivna pappan Adam ...

Av ulla lundstedt - 18 juli 2012 18:07

Fy så trist väder det är! Idag har jag kännt mig riktigt deppig faktiskt... Har inte varit utanför dörrarna på hela dagen...stööön! Dammsög - sedan slängde jag mig i soffan o läste ut min bok. Blev rekommenderad en av vännerna på kal...

Presentation

Omröstning

Hur känner du mig?
 vän
 familj
 arbetskamrat sen tidigare
 okänd
 känner endast igen dig.....
 teaterkollega

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mitt liv i ett litet nötskal


Ovido - Quiz & Flashcards