Alla inlägg den 6 februari 2010

Av ulla lundstedt - 6 februari 2010 22:58

           

Godnatt-iga tankar...

 

Var på stan nu i em....

 

Såg plötsligt ett formerat demonstrationståg med utgång från Stortorget ...

- ett imponerande demonstrationståg

 -faktiskt

 - organiserat av , ja inte vet jag-..

men enbart av "typ" muslimer

som hyllade profeten Imam Husseim - shia muslimer..

Vem är/var det - tänkte jag...

Slagorden profilerade

 - "Sanningens martyr"

- motståndare till all sorts martyr

- befria mänskligheten från underkastelse

 - mot förtryckk tyrrani, frihet o rättvisa etc etc....

Jag blev konfunderad...

Såg alla dessa samlade människor...

- alla kvinnor med schalar , barn, barnvagnar, ungdomar, män....

Flaggor med text på arabiska som sveptes runt, svenska flaggan...

Slagorden slog mellan husen - likt böner

- då männen tittade upp mot skyn och sträckte sina händer....

Jag blev stående - fascinerad...

Vilken gemenskap!

Alla -oberoende kön, ålder talade mot förtryck etc...

Frihet skanderades.

Av människor som gick förbi mig hörde jaguttryck som "vad fan - vilket jävla land lever vi i...är detta Sverige"

"jävla terrorister"

" säkert israelier"

"ring snuten för fan..."

"undrar om det är självmordsbombare" etc etc

Av dessa tillmälen kände jag mig Illa berörd

  - mkt illa berörd -

tittade jag på människorna i tåget...

Tänkte - varför är de här - vad har de upplevt

- vad har dessa äldre män med turbaner gått igenom -

de äldre allvarliga kvinnorna med sina barnbarn i händerna - vad vet vi?!

Vilka trauman har dessa människor gått igenom för att gå här i Malmö och försöka klargöra....

Hur kan man döma....

Arg, förbannad kände jag mig...

Shit - vilken religion man tillägnar sitt liv...so what?!

Väsentligt  för mig var/är

 - just dettta de ville klargöra-

 mänsklig frihet, fred , mot förtryck, tyrrani, terorism, frihet,kärlek o  rättvisa för alla.....

Allt detta kan jag skriva under på!

När fan ska vi lära oss respektera varandra ?!

Gav mig ett uppvaknande

...fullt av respekt.

Vi är alla människor....

 

Av ulla lundstedt - 6 februari 2010 10:56

                       

 

Har varit och sett Teaterfolkets uppsättning av "Lyckostenen" dels på deras rep samt tillsammans med min teatergrupp på deras genrep.

 

Genrepet visade deras makalösa sminkning - speciellt Jannes...som vanligt kunde jag inte annat än garva.

 

Otrolig fantastisk scenoghrafi - Jessica är bara helt otroligt skicklig. Imponerade på mig !

 

Önskade att mina tjejer från Sandviken hade varit här och kunnat se denna uppsättning.

De hade älskat älvorna i deras vackra rosa glitterklänningar med rosa vackra vingar där de dansade runt med blomsterkorgar och strödde ut blommor på golvet...

och då älvdrottningen kom...som visade sig vara en

gammal vän - kul.

Alla småtjejers dröm.

 

Önskar oxå kunna ta med mig mina favvokillar se den.

De hade imponerats av detsamma faktiskt samt de två detektiverna och "tussafolket" eller vad de hette.

 

Kul höra på torsdag vad min grupp har för synpunkter.

De skulle delge vad de tyckte etc. efter föreställningen..men inte ett ljud föll ut ur deras munnar...ovanligt.

 

Var bortbjuden på middag och hade en skön kväll igår.

God mat, gott vin och skönt bara sitta o prata.

 

Känner att jag vill strunta i träningen idag.

 

Försöker bara vara.....behöver jag träna på mellan varven.

 

Ett varmt bubbelbad väntar....

 

Presentation

Omröstning

Hur känner du mig?
 vän
 familj
 arbetskamrat sen tidigare
 okänd
 känner endast igen dig.....
 teaterkollega

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mitt liv i ett litet nötskal


Ovido - Quiz & Flashcards