Direktlänk till inlägg 6 februari 2010

Dagens Demonstration...

Av ulla lundstedt - 6 februari 2010 22:58

           

Godnatt-iga tankar...

 

Var på stan nu i em....

 

Såg plötsligt ett formerat demonstrationståg med utgång från Stortorget ...

- ett imponerande demonstrationståg

 -faktiskt

 - organiserat av , ja inte vet jag-..

men enbart av "typ" muslimer

som hyllade profeten Imam Husseim - shia muslimer..

Vem är/var det - tänkte jag...

Slagorden profilerade

 - "Sanningens martyr"

- motståndare till all sorts martyr

- befria mänskligheten från underkastelse

 - mot förtryckk tyrrani, frihet o rättvisa etc etc....

Jag blev konfunderad...

Såg alla dessa samlade människor...

- alla kvinnor med schalar , barn, barnvagnar, ungdomar, män....

Flaggor med text på arabiska som sveptes runt, svenska flaggan...

Slagorden slog mellan husen - likt böner

- då männen tittade upp mot skyn och sträckte sina händer....

Jag blev stående - fascinerad...

Vilken gemenskap!

Alla -oberoende kön, ålder talade mot förtryck etc...

Frihet skanderades.

Av människor som gick förbi mig hörde jaguttryck som "vad fan - vilket jävla land lever vi i...är detta Sverige"

"jävla terrorister"

" säkert israelier"

"ring snuten för fan..."

"undrar om det är självmordsbombare" etc etc

Av dessa tillmälen kände jag mig Illa berörd

  - mkt illa berörd -

tittade jag på människorna i tåget...

Tänkte - varför är de här - vad har de upplevt

- vad har dessa äldre män med turbaner gått igenom -

de äldre allvarliga kvinnorna med sina barnbarn i händerna - vad vet vi?!

Vilka trauman har dessa människor gått igenom för att gå här i Malmö och försöka klargöra....

Hur kan man döma....

Arg, förbannad kände jag mig...

Shit - vilken religion man tillägnar sitt liv...so what?!

Väsentligt  för mig var/är

 - just dettta de ville klargöra-

 mänsklig frihet, fred , mot förtryck, tyrrani, terorism, frihet,kärlek o  rättvisa för alla.....

Allt detta kan jag skriva under på!

När fan ska vi lära oss respektera varandra ?!

Gav mig ett uppvaknande

...fullt av respekt.

Vi är alla människor....

 

 
 
Demostrant

Demostrant

7 februari 2010 00:03

Hej!

Dina ord värmer, jag är tacksam för sina fina ord och är även glad att vi kunde få igång en tankeställare hos dig. Den svenska flaggan representerar att vi är stolta svenskar som finns här för att bidra till detta land och att vara svensk kan innebära allt från himmel och jord.

Att vi tågade idag var inte för oss själva, vi är redan välmedvetna om vår historia, utan för sådana som du. Även du ska få chansen att få veta historien om denna man och att förtryck lär aldrig finnas i vår ordlista, ett mål som mänskligheten i helhet kämpar för. Tack för dina tankar.

/ En av dem som marscherade med i demostrationståget.

http://ahlulbayt.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ulla lundstedt - 10 juni 2015 11:16

Det var verkligen länge sedan jag skrev blogg. Råkade halka in på min bloggsida o tänkte jag skriver ner några rader. Väntar på sommaren ska anlända med full kraft - idag är det sol o fint i varje fall. Morris ligger i hängmattan då han är sko...

Av ulla lundstedt - 18 augusti 2013 17:11


  En impulsiv handling fick mig plötsligt sitta här igen.    Helt oplanerat. Egentligen håller jag på att sortera alla dvd jag har betr min tatergrupps uppsättningar samt manus som jag lagt ner på cd. Det får väl va så länge.   Mkt har ...

Av ulla lundstedt - 23 juli 2012 09:37


     (KLICKA GÄRNA PÅ BILDEN)   Idag hade jag - igår - absolut bestämt mig för att börja mitt nya liv ! 1. Kaffe, samt en halvtimmes promenad . 2. Stretcha samt maggympa. 3. Direkt in i duschen, väldoftande hudkräm, kläder dvs morgon toile...

Av ulla lundstedt - 21 juli 2012 14:19

     LANDON ett litet nytillskott i familjen -erna! Mitt 3:e b-b-barn!    gammelfarmor      -    Landon farfar  Niclas                                                      
                           nyblivna pappan Adam ...

Av ulla lundstedt - 18 juli 2012 18:07

Fy så trist väder det är! Idag har jag kännt mig riktigt deppig faktiskt... Har inte varit utanför dörrarna på hela dagen...stööön! Dammsög - sedan slängde jag mig i soffan o läste ut min bok. Blev rekommenderad en av vännerna på kal...

Presentation

Omröstning

Hur känner du mig?
 vän
 familj
 arbetskamrat sen tidigare
 okänd
 känner endast igen dig.....
 teaterkollega

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mitt liv i ett litet nötskal


Ovido - Quiz & Flashcards