Alla inlägg den 13 september 2009

Av ulla lundstedt - 13 september 2009 16:05

     


Ja så var det detta med matlagning.

Har försökt mig på göra mussli - efter recept från Tess.

Hon gjorde en jätteladdning till mig då de var här i somras och nu var den slut.

Hade inköpt alla de nötter som ska till , pumpafrön, linfrön, solroskärnor samt dinkelflingor etc...skitdyrt ju.

Morris o Beppe kom hit o ville se film, ligga i hängmattan etc....och under tiden

satte jag i gång hacka nötter.

Detta resulterade i att det flög nötter som hagelkulor runt mig, på Morris, ner i

hängmattan, hela golvet. ...

Fanns således mer nötter på dessa ställen än på skärbrädan på bordet.

Var bara plocka upp (litet skit rensar magen) och fundera ut en annan metod.

Försökte då med - vad heter det nu - en mixer - men då blev det bara pulver.

Tänkte efter hur Per Moberg skär då han kockar i TV .

Lät spetsen på kniven vila mot skärbrädan medan jag lyfte resten av kniven o högg. YES!

Det gick bättre och litet mindre spill på golvet.

I med vatten, olja o honung.

Nu visade det sig att det blev kolossalt mkt!

Fick dela upp det i 2 stooora skålar.

Skål nr 1 kastades ner i ugnsplåten (ja innehållet alltså) och in i 225 graders värme 20-30 min.-det stod så.

Mitt lilla kök såg ut som en atombomb gått fram och nu var det sanering som gällde.

Kände plötsligt doften av nötter, fick tag i en slev och rörde noggrant om.

Kollade klockan -ok - en halv timme hade gått.

Mina kockögon tyckte emellertid att det nog kunde vara inne en liten stund till.

Ok - det blev kanske litet mörkt - men såg trots allt ganska bra ut och smakade bra.

Dax för nästa skål.

Vid detta laget hade jag sanerat klart i köket och började kolla FB.

Skulle jag ju inte gjort....

Glömde att sätta klocka på 30 min....och den tiden gick fort.

Plötsligt slog doften av brända mandlar mig i näsan.

Rusade fram, drog ut plåten och stirrade på ett hav av kolbitar. SHIT!

Jaja....friskt vågar är hälften vunnet. D.v.s hälften av musslin blev bra.

Nu ska det i morgon bli gott med frysta (visserligen tinade) bär, vaniljyoughurt

och hemmagjorda egentillverkad mussli!

Heja Jag!


Presentation

Omröstning

Hur känner du mig?
 vän
 familj
 arbetskamrat sen tidigare
 okänd
 känner endast igen dig.....
 teaterkollega

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mitt liv i ett litet nötskal


Ovido - Quiz & Flashcards