Alla inlägg under maj 2008

Av ulla lundstedt - 7 maj 2008 10:56

Igår hade jag besök av världen sötaste, coolaste,busigaste, envisaste lilla 1-åring och hennes fantastiskt underbara mamma. Dvs mitt äldsta barnbarn med dotter. Skitkul. Finns inte ngn som kan "stirra ut en" som en 1-åring - dvs kolla läget, var är jag, vem är nu du igen, snäll eller farlig? Kunde som vanligt inte hålla tassarna borta utan slet upp henne ur vagnen kramade o pussade. Ögon släppte inte ögon - ok - tydligen gillade hon läget och forsade ner på golvet. Här fanns mkt att undersöka-wow! Vet ingen annan 1-åring som "pratar" hela tiden-konstant. Med varierande tonlägen-haha. Denna lilla tjej har dessutom ett skratt som börjar från tårna och bubblar som sockerdricka upp genom kroppen och ut ur strupen. Snacka om att det smittar. Mamman hade köpt världen coolaste "barnstol" av tyg som man bara trädde över en vanlig stolskarm och likt blöjsystem fäste över mage-bröst för att knäppas bak stolsryggen. Förpackad i en liten påse bara. Så himla behändigt att slippa dra med sig Ikeas vita plaststolar med ben som under transporten faller runt överallt om man inte tejpar eller på annat sätt binder dem samman. Käkade hon sin lunch i sin nya stol, medan jag sprang över till Lina lånade te till mamman. Jag har ju aldrig varken te eller mjölk (till kaffet) hemma. Här dricks det bara starkt black coffe.

Sen blev det enstund lek ute i  miniköket, uppflugen på kökspallen, med handdukar under hakan lekandes med vatten, diverse verktyg. Alltmedan hon mellan varven log mot sin spegelbild över vasken. Jag har speglar där i tron att det förstorar min "typ" kokvrå.

Så fikade o babblade mamman och jag - skitmysigt träffa dem.

Eftermiddagen och kvällen ägnade jag mig åt skriva afficher betr lördagens föreställning etc etc.

Nu skall jag sticka bort till teatern trycka program etc.

See you later-aligator......

Av ulla lundstedt - 5 maj 2008 22:28

Vaknade lika trött som när jag lade mig. Sov oroligt . Solen sken och jag funderade på att ta en "ledig"-dag på Kallis. Lina ringde och var orolig för Josefina som har halsfluss. De hade försökt få läkartid hela helgen utan resultat. Själv skulle hon med Morris till logopeden vilket gjorde att jag ändrade mina planer. Föreslog att jag kunde ta med henne ner till Citykliniken och försöka få en tid. Inte fan kan jag ligga på Kallis och veta att inte Fina kommit till ngn läkare. Efter en halvtimme var vi iväg-jag Fina och hennes pojkvän (naturligtvis). De viker inte långt från varandras sida.

Det gick snabbt som tusan ! komma in till exp.först Förklarade att hon hade halsfluss, smittad av sin mamma, haft 39-40 graders feber hela helgen (lagom sant) och att de sökt läkartid hela helgen. Fick svaret att vi skulle återkomma per tel i morgon kl 08.00 Nix! sa jag. Förklarade att hon måste få tagit ett halsprov åtminstone, vilket inte borde ta så lång tid för personalen trots strejken. Då kollade hon igen - och vi skulle tillbaka igen 14.15 Ok-bra. Hem igen-ligger 5 minuter hemifrån.

Precis 14.15 satt vi där igen alla tre. Lina ringde på mobilen och var hysteriskt glad över att tidningarna skulle komma på HudmotHud vilket gjorde att jag/vi nästan missade sköterskan som kallade på Fina. Innan sköterskan kom visade jag på de  stora anslag om vaccin mot livmoderscancer, könssjukdomar etc som fanns i väntrummet. Frågade Fina om hon inte funderat på det - Lina o jag har pratat om det. Fina sa att det var för dyrt-kostade minst 1000:-.

Då vi var på väg in sa jag till dem att nu fick de pussas med munskydd-försent konstaterade Fina. 

Världens bästa sjuksköterska var det!

Frågade om det var hennes bror som var med (de är faktiskt litet lika) .

Konstaterade att Fina hade stark halsfluss. Så sa hon till dem samma som jag - nästan- att de skulle vänta pussas tills penicillinet efter 1-2 dygn kommit ut i blodet. Annars har vi dig här snart då Fina tagit halva sin penicillinkur. Sneda leenden från de båda. Jag påpekade att pojkvännen hade fruktansvärd hosta, vilket fick honom att spärra upp ögonen (ler). Då ville hon ta ett prov på honom oxå vilket visade negativt. Bra.

Passade på fråga om det vaccin jag nämnde verkligen var så dyrt.

Hon berättade att hon själv har en son i samma ålder som dem och gjorde en verklig insats genom att förklara vaccinets för-nackdelar,(verkade mest nackdelar), att kondom alltid är viktigast, hur man själv kan kolla upp ev könssjukdomar som vaccinet ev ska kunna förhindra etc etc...

Föreslog dem att gå in på Googles och läsa där allt detta står omtalat etc etc etc.. Vi var där en halv timme så hon tog sig verkligen tid. Så försvann hon in till ngn läkare och kom med ett penicillinrecept. Detta besök kom att handla till 25% halsfluss 75% information kring helt annat ämne (ler stort). 

Då vi skulle gå sa hon att hon kände igen mig ?! Om jag varit där tidigare?

Hon har jobbat där sedan -94 sa hon...men jag minns inte jag varit sjuk och varit där för den sakens skull. Däremot minns jag att jag kom  ditspringandes  med en illgråtande Morris och Beppe på vagnen efter ett besök på apoteket där Morris på ngt sätt fått ett stort jack under ögat och blodet forsade. Jacket strippades och en sköterska kallade på en läkare som fick kolla om det skulle sys. (Kanske det var hon?)

Funderade på hur mkt läkare egentligen behövs vid sådana här och liknande ärenden. Sjuksköterskor fixar det lika bra och läkaren behöver bara skriva ut receptet....Hoppas verkligen deras strejk slutar bra!

Väl hemma igen stack jag o handlade. Planerade för torsdagens genrep.

Käkade, kollade TV (american Idol) och nu ska jag lägga mig.

natti



Av ulla lundstedt - 2 maj 2008 18:23

Haft litet datorabstinens. Kunde inte öppna mkt viktiga dokument från teatern som jag måste ha snabbt så Hasse har haft den o fixat till det. Däremot tycks brännaren på denna dator inte fungera så vi ska köra ut och lämna den där vi köpte den. Hoppas de kan fixa det. Min MSN ser inte riktigt likadan ut numera men det får väl lösa sig det med. Jag kan ivarje fall öppna o trycka ut de papper jag behövde.

Redape med min grupp igår. Jag var där 14.00 och bar upp all rekvisita från källaren, byggde klart scenen (puh), satte upp alla 5 fonderna 3 m höga och 1,5 meter breda, sandpåsar på så de inte välter. Sorterade rekvisita, kollade kläder etc etc. De andra kom 16.00 som avtalat var-resten kom efter mobilsamtal så fort de kunde. Missat tiden, glömt, tagit fel tid etc men alla (utom 1)var där till 17.00 Körde hårt med dem igår dvs finslipade scenerna vilket är det viktigaste för att det ska bli fångande och intressant. Det är de små små detaljerna som gör det. Ett ögonkast, kort eller lång paus mellan replik, överdriva så det blir lagom (ler) etc. Det var kul för det gick skitbra. Alla var på bettet och applåderade vilt varandra. De tränade hinna klä sig, sminka, hitta rätt rekvisita etc och jag tror det kommer gå skitbra. Fick en liten assistent igår. En av tjejerna som enbart har sina scener alldeles ibörjan, är litet blyg o tillbkadragen troligen för att hon inte alltid förstår vissa svenska ord, gav jag uppdraget att vara min regiassistent. Detta visade sig vara skitbra. Hon engagerade sig verkligen och hade många synpunkter till mig som hon högt uttalade betr sina kamraters framförande. Att det var för tyst, han pratade för fort, kanske hon skulle komma in där istället etc vilket bara gjorde det hela faktiskt bättre. Kompisarna blev glada o tacksamma - roligt att det inte uppfattades negativt. Så har jag oxå jobbat stenhårt med dem betr positiv kritik för att föra arbetet framåt. Vi höll över till 20.30 och lyckades jobba genom alla scener utom den sista. Därefter var det bara att plocka undan allt igen -systemnatiskt-för att lätt kunna hitta det igen på sö. Då har vi öppet genrep med en av tjejernas familj etc som publik.

Hon sa för mkt länge sedan att de skulle resa utomlands så hon inte kunde vara med på festivalen. Alltså gjorde jag så att hon fick välja vad hon kände för att göra av scenerna som jag då dubblade så hon skulle känna terminen meningsfull.Detta med fullt stöd i gruppen.

Astrött var jag hemma 22.00 Käkade en laxmacka-för trött för att laga käk. Eller ens äta. Zappade på Tv o sen bingen.

Vaknade vid 9-tiden och satte igång och röjde hemma. Jätteskönt.

Thats it.....

Presentation

Omröstning

Hur känner du mig?
 vän
 familj
 arbetskamrat sen tidigare
 okänd
 känner endast igen dig.....
 teaterkollega

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mitt liv i ett litet nötskal


Ovido - Quiz & Flashcards