Direktlänk till inlägg 25 maj 2008

TUSEN SYSTRAR KAN STÄLLA KRAV!

Av ulla lundstedt - 25 maj 2008 18:31

Söndag - Mors Dag....sånt trams! Årets alla dagar är alla mödrars dagar!

Jag vill bli ihågkommen, kramad, älskad, uppskattad av mina barn och barnbarn må-sö varje vecka, månad, livet ut. Det blir jag oxå!

Jämfört med det kan ingen inköpt visp, kaffekokare, potatisskalare konkurrera.

Däremot kan en överraskningspresent / blomma / chokladbit förgylla livet ytterligare då de vid dessa tillfällen ges med känslan att glädja - inte av plikt, enligt vårt kommersiella kapitalistsamhälle.

Eller ett tel.samtal som jag fick idag med en sång till svärmor från Tess (ler)....

Alla vi kvinnor, mödrar och döttrar - fortsätt kämpa för likaberättigande i alla avseenden-det är fortfarande långt dit.

Ska vi mödrar tackas, för att vi har skaffat oss barn?!  Dessa barn - våra barn - är vår glädje o lycka i livet.

Tvärtom - jag tackar mina älskade barn och barnbarn för att ni finns till!


Ur "Jösses flickor"-71

"Vi är många,

Vi är hälften,

Av alla människor i stan

Av alla här i landet

Vi är många

Vi är hälften

Hälften av alla som finns är Kvinns"

Så det så!

Jag känner en otrolig stolthet över mina pojkar  !!  som utan tvekan, likvärdigt ställer upp för sina kvinnor i alla avseenden.

Ni är guld värda.

Dessutom lyckades Lina till sist "hitta" en man som är mer feminist än vad han själv har en aning om.

Haft en underbar dag idag. Bjuden på mysfrukost hos Lina igen - enda ggn jag käkar ordentlig frukost. Jättemysigt.

Moppade ner till Kallis vid 12-tiden. Låg där och njöt av sol och sköna vindar. Badade tre ggr i ett 18 gradit Öresund. Klarblå himmel och från bastun kunde man klart se över till Kbhvn. Läste i den bok jag påbörjade för 1 månad sedan-jättebra. Lånat av Niclas. Stannade tills de stängde 16.45, körde hem. Lina ringde ville jag skulle komma uppom, kramade småkillarna, pratade länge med Morris som berättade om deras dag i Skånes Djurpark. Beppe var jättetrött. Gjorde flygplan till dem av A4papper som jag senare upptäckte flugit ner och landat på gatan

....ca 10 st...

Läser om schlagerfestivalen överallt. Själv är jag helt såld på Azerbajans (hur det nu stavas) superhäftiga schownummer med dessa fantastiska röster och utspel. Fick videon på låten tillsänd av Bella - den är ännu bättre! Betr Lotta är min uppfattning att alla redan tröttnat både på henne och låten efter all promotion hon gjort kring sig själv o låten. Smaken är som röva delad och varken hon eller låten tilltalar i varje fall inte mig.

Dessa "Dagar"!!

Kom plötsligt ihåg en episod då jag gick i 1 klass på Sorgenfriskolan. Det var Fars Dag och vi skulle skriva och rita ngt fint till våra pappor. Jag började rita ett hjärta, sög på pennan och funderade på vad jag skulle skriva, då jag fick se Göran som satt i bänken bredvid mig. Hans penna låg kvar på bänken, pappret var tomt och han tittade lika tomt rakt ut i luften. Jag lutade mig fram och frågade om han var ledsen, om han inte skulle rita ngt. "Jag har ingen pappa" sa han och tittade på mig med tårar i ögonen. Jag kände det då och känner det nu som ett knytnävslag i magen.

Jag tittade mig omkring och såg alla fullt upptagna med sin uppgift. Jag kände Görans förtvivlan, skam, utanförskap ,vilket nästan fick mig själv att gråta. Då ljög jag. "Du ska inte vara ledsen Göran, för det har inte jag heller! Du o jag kan rita ett hjärta till en låtsaspappa i stället." Det leende jag fick den gånger glömmer jag aldrig. Dagen efter fick jag 10 st "hönsaringar" av honom. (Finns inte idag haha)

Tror inte man idag har denna rutin inför dessa dagar i skolan. Hoppas jag. Å andra sidan är det inte mycket som förändrats egentligen. Faktiskt-men mer om det i senare blogg känner jag.

Betr Mors Dag -

Här är en sång jag sjöng hela 70-talet-oxå den ur "Jösses Flickor" (fortfarande lika aktuell).


"Vi som fått blommor och MorsDagsPaket

istället för lika lön och jämlikhet

Nu har vi dessutom fått Kvinnoåret

som ett extra plåster på såret

Vi vet- Vi ser- att vi blir fler och fler ....

En ensam kvinna är bara en slav

Men 1000 systrar kan ställa krav

En ensam kvinna är bara en slav

Men 1000 systrar kan ställa krav!


Vi som fått magknip och samvetskval

I stället för daghem och mer personal

i kön hör vi barnet som otåligt stampar

Morgondagens vuxna - Kör över alla pampar!

Vi vet- Vi ser........en ensam kvinna......


Vi som fått konkurrens och osäkerhet

i stället för en Kvinno-Solidaritet

rensa nu ut porren - åt romantiken-

avlivar myterna och begraver liken

Vi vet-Vi ser...en ensam kvinna...


Vi som fått låg lön och ökad arbetstakt

i stället för arbetets glädje och makt

Vi kräver 6 timmars arbetsdag

och resten vinner vi - slag för slag

Vi vet-Vi ser att vi blir fler och fler...

En ensam kvinna är bara en slav

men 1000 systrar kan ställa krav!!!!!!!!!!

(Snart 40 år sedan-inte klokt!)

Heja sjuksköterskornas kamp!

KRAM ALLA MEDSYSTRAR!!


 
 
antigone

antigone

26 maj 2008 08:42

Åh vilken jävla bra blogg du skrivit!!!
Först täntke jagnär jag läste: "shit, vi glömde att det var mors dag igår".....så nu har morsan blivit besviken. *fnissar*
Håller med dig i varje liten svavelse ochj hur skulle jga kunnat annat egentligen?

En stark blogg för min del som kändes in i magen och hjärtat!

Älskar dig ALLA dagar på året....men det vet du väl?!

Puss o Love!

PS....jag fick heller inget Grattis från ngn och skiter faktiskt i vilket.

http://www.antigone.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mia

26 maj 2008 08:44

Kram till dig Ulla!
Jag satt faktiskt på You tube och hittade några av dessa låtar häromdagen när jag sökte efter annat. :-) Man får så mkt minnen från barndomen att en och en annan tår slinker ur ögonvrån...
Din blogg var jättefin och tänkvärd!
Själv fick jag en munpuss av Hampus igår på Mors Dag och den kan jag leva länge på. Han brukar vara försiktig med sånt annars nämligen...
Kram igen! :-)
/Mia

 
Bella

Bella

27 maj 2008 20:02

Ja visst var killarna superhäftiga, jag blev också helt såld på dom.

http://kennelviking.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ulla lundstedt - 10 juni 2015 11:16

Det var verkligen länge sedan jag skrev blogg. Råkade halka in på min bloggsida o tänkte jag skriver ner några rader. Väntar på sommaren ska anlända med full kraft - idag är det sol o fint i varje fall. Morris ligger i hängmattan då han är sko...

Av ulla lundstedt - 18 augusti 2013 17:11


  En impulsiv handling fick mig plötsligt sitta här igen.    Helt oplanerat. Egentligen håller jag på att sortera alla dvd jag har betr min tatergrupps uppsättningar samt manus som jag lagt ner på cd. Det får väl va så länge.   Mkt har ...

Av ulla lundstedt - 23 juli 2012 09:37


     (KLICKA GÄRNA PÅ BILDEN)   Idag hade jag - igår - absolut bestämt mig för att börja mitt nya liv ! 1. Kaffe, samt en halvtimmes promenad . 2. Stretcha samt maggympa. 3. Direkt in i duschen, väldoftande hudkräm, kläder dvs morgon toile...

Av ulla lundstedt - 21 juli 2012 14:19

     LANDON ett litet nytillskott i familjen -erna! Mitt 3:e b-b-barn!    gammelfarmor      -    Landon farfar  Niclas                                                      
                           nyblivna pappan Adam ...

Av ulla lundstedt - 18 juli 2012 18:07

Fy så trist väder det är! Idag har jag kännt mig riktigt deppig faktiskt... Har inte varit utanför dörrarna på hela dagen...stööön! Dammsög - sedan slängde jag mig i soffan o läste ut min bok. Blev rekommenderad en av vännerna på kal...

Presentation

Omröstning

Hur känner du mig?
 vän
 familj
 arbetskamrat sen tidigare
 okänd
 känner endast igen dig.....
 teaterkollega

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mitt liv i ett litet nötskal


Ovido - Quiz & Flashcards