Direktlänk till inlägg 18 april 2009

Reflektion kring Linas blogg

Av ulla lundstedt - 18 april 2009 09:32

Började dagen med att svara på Linas blogg, Insåg efter några rader att ett svar där skulle  tendera bli ytterligare en blogg - för långt alltså.

Därför vänder jag mig till min egen.

Intressant och läsvärt inlägg Lina har idag.

Innehåll som varit viktigt för mig hela mitt liv.

Jag började svara Linas blogg med:

"Mina ledord i livet är - som du skriver - respekt, ärlighet - men oxå empati, solidaritet och ansvar."

Ansvar för i första hand sin egen person för att i förlängningen ha möjlighet känna ansvar för andra människor, sin omgivning, samhälle, ta ställning till saker o ting och stå för det.

Dessa ords innehåll har varit min ledstjärna under alla de snart 40 år jag jobbat som teat/dramaped.

Frågar man ett barn/ungdom idag vad respekt betyder eller innebär får jag oftast samma svar som för 40 år sedan. D.v.s respekt är att lyda.

Lyda föräldrar, lärare, samhällets alla normer d.v.s. fostran av samhällets medlöpare och nickedockor. Självförtroendet kan ofta vara förstärkt däremot. Som Lina skrev -Jag kan - Jag vill - Jag ska.....Jag måste vara bäst...och självkänslan har sopats bort -minimerats till ett vakum.

Intutandet bland mina teaterelever är o har varit att respekt är att Bry sig om ! Enkelt och lätthanterligt för alla.

Lär man sig förstå vad ordet respekt innebär följer saker som ansvar, ärlighet, empati och solidaritet genast upp i kölvattnet och utmynnar i just kärlek. Kärlek till sig själv och till andra. Då stärkt av en självkänsla genom att själv känna sig respekterad och därigenom våga vara ärlig, solidarisk och ta ansvar. Ansvar är något man måste lära sig inte ngt man föds med. Detta är -för mig - den viktigaste processen att jobba med i en grupp med unga/små människor och en utgångspunkt för att tillsammans kunna göra en bra föreställning.

Ifrågasätta som Lina skriver är oxå en förutsättning för ett lärande.

Nyfikenhet, vetgirighet är hos alla en stark grundkänsla som måste -just respekteras - för att vederbörande ska kunna ifrågasätta.

Dagens samhälle tillåter alltför ofta inte ifrågasättande.

Unga lärare i skolan idag -ja en del äldre oxå - sitter ofta så fast i sitt eget Ego att de i sin osäkerhet och rädsla helt kallt amputerar de ungas ifrågasättande, nyfikenhet och vetgirighet. Den som trotsar detta blir fördömd och ges epitetet jobbig, trotsig, elak, obekväm etc....

Benjamin är en av dem som trotsar vilket jag ser med stor stolthet och respekt då hans grundvärderingar är -enkelt uttryckt - mkt positiva. Han ser alla människor som jämlika - barn som vuxna - orädd för auktoriteter men aldrig oförskämd.

Kärlek idag ser mer o mer ut att blivit en handelsvara. Tanken slog mig just nu om vårt samhälle-mer än vi tror - påverkats av alla s.k hedersäktenskap (mord) etc....?

Upplever ofta att ungdomar idag drar sig undan närmre relationer - rädsla för förälskelse - rädsla känna sig uppknuten - rädsla inte vara omtyckt som den man är, utan som man förväntas vara, vilket skapar ännu större osäkerhet....Ett kallare klimat välja partner. "Vem ska jag ta?" Hon eller hon-han eller han "....Vill inte den ene/ena så tar jag väl den andra - så länge....Var finns då förälskelsen - kärleken...Detta har jag inget svar på.

Kan bara känna sorg över att så många unga idag utnyttjas, låter sig trampas på, nyttjas som dörrmattor. Det är ju som väl är inte allom givet det är så. Många undantag finns men de minimeras mer o mer som jag ser det. Status, rikedom, prylar, skönhet - en plastighet som utbreder sig.

Älskar alla de unga idag som vågar stå för ngt personligt - vad det än må vara. Som avviker från den likriktade norm samhället vill ge våra unga.

Nej - nu räcker det....klockan har flugit iväg - jag ska iväg o träna...

med fortsatta tankar som likt fjärilar flaxar runt i min hjärna.

See you later - aligator......kram

 
 
antigone

antigone

18 april 2009 22:15

bra inlägg du skrivit också!
Anledningen till attityderna beror på att alla vi som är föräldrar idag inte tar ansvar för att vi är det.
Som Anna skrev i min blogg så var det ungefär som "barn gör som föräldrarna gör" och detta borde vara lika med att "barn gör inte det som föräldrarna borde gjort"....elle rhur man u ska tolka det *ler*
Puss

http://www.antigone38.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ulla lundstedt - 10 juni 2015 11:16

Det var verkligen länge sedan jag skrev blogg. Råkade halka in på min bloggsida o tänkte jag skriver ner några rader. Väntar på sommaren ska anlända med full kraft - idag är det sol o fint i varje fall. Morris ligger i hängmattan då han är sko...

Av ulla lundstedt - 18 augusti 2013 17:11


  En impulsiv handling fick mig plötsligt sitta här igen.    Helt oplanerat. Egentligen håller jag på att sortera alla dvd jag har betr min tatergrupps uppsättningar samt manus som jag lagt ner på cd. Det får väl va så länge.   Mkt har ...

Av ulla lundstedt - 23 juli 2012 09:37


     (KLICKA GÄRNA PÅ BILDEN)   Idag hade jag - igår - absolut bestämt mig för att börja mitt nya liv ! 1. Kaffe, samt en halvtimmes promenad . 2. Stretcha samt maggympa. 3. Direkt in i duschen, väldoftande hudkräm, kläder dvs morgon toile...

Av ulla lundstedt - 21 juli 2012 14:19

     LANDON ett litet nytillskott i familjen -erna! Mitt 3:e b-b-barn!    gammelfarmor      -    Landon farfar  Niclas                                                      
                           nyblivna pappan Adam ...

Av ulla lundstedt - 18 juli 2012 18:07

Fy så trist väder det är! Idag har jag kännt mig riktigt deppig faktiskt... Har inte varit utanför dörrarna på hela dagen...stööön! Dammsög - sedan slängde jag mig i soffan o läste ut min bok. Blev rekommenderad en av vännerna på kal...

Presentation

Omröstning

Hur känner du mig?
 vän
 familj
 arbetskamrat sen tidigare
 okänd
 känner endast igen dig.....
 teaterkollega

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mitt liv i ett litet nötskal


Ovido - Quiz & Flashcards