Direktlänk till inlägg 27 januari 2009

Kreativitet i soptunnan

Av ulla lundstedt - 27 januari 2009 13:50

Sitter här och skall börja bearbeta manus. Känner sånt fruktansvärt motstånd. Hittar allt möjligt i min väg som "tar över". T.o.m putsat en silversked. Manuset ligger här bredvid mig och väntar och jag kastar desperata blickar på det. Läste första sidan då jag plötsligt befann mig sittande här.Måste måste måste. Hur kan detta komma sig? Varför känner jag detta motstånd. Känns precis som all kreativitet låst in sig någonstans i mitt inre och jag kan inte hitta nyckeln.Känner inte riktigt för detta manus antar jag-trots att det är det enda av alla 25 jag kollat upp. Min praktiska tankebana säger mig att jag ska/kan omarbeta det till ett "eget" manus - inte följa originalet mer än inriktningen (ungdomars liv  i en förort).Samtidigt vet jag av erfarenhet att det bästa att göra i dylika situationer är att i första hand !! ta sig an det som i nuläget ger dig mest motstånd. För att bli fri den ångest jag känner inför att påbörja det hela.Därefter brukar det lätta dvs "gå över". Men idag känns det som vägen dit är lång.

Tankar strömar genom mitt huvud. Kanske det är dags lägga av, sluta.

Har hållit på med detta nu i 35 år, men aldrig aldrig tidigare upplevt detta på det här sättet.Börjar tveka och tvivla på mig själv. Kanske jag är, har blivit, anses som för gammal, fast i "gammalt tänkande" tillörande den äldre skolan. Känner inte detta tillsammans med min ungdomsgrupp faktiskt men i andra sammanhang.Älskar gruppen som jag haft sedan de var 6-7 år gamla-nu 13-14 år. De förväntar sig en skitcool pjäs denna gången. Suck! Samtidigt kan jag inte "överge" dem.

Dessutom har jag tankar på att till nästa uppsättning göra en större produktion med både barn, vuxna "Kåldolmar och Kalsipper". Inför den tanken känner jag förväntan. Motsägande känslor skulle jag vilja säga.

I värsta fall får vi tillsammans försöka hitta fram till ett manus i gruppen även om det kräver fan så mkt mer arbete.

Mycket annan negativ skit inom teatern tar tyvärr oxå alldeles för mkt kraft,  energi för att orka, fokusera, tar liksom bort en del av motivation o glädje. Den biten är det oxå bara jag som måste sortera o hantera. Jus nu känns det inte lätt.Känner maktlöshet,  frustration, empati betr den förfördelade i sammanhanget.Hade önskat styrelsen större gemensam direkt handlingskraft- men ensam är inte stark.

Nu då jag skrivit av mig litet - ändå inte många som läser detta- ska jag försöka kasta mig över det väntande jävla manuset.

Det får gå o bli som det vill.

 
 
antigone

antigone

29 januari 2009 23:22

Så dum du är som ser ner på dig själv på så sätt.....undrar vilka sammanhang som får dig att känna så?
Ta till dig känslan du har i gruppen, den är viktigast och den enda som betyder ngt!

Gällande teatern för övrigt. Förstår dig, jag har riktigt "bad feelings"......verkligen!
Mår i ärlighetens namn sämre o sämre för var dag som går gällande den biten.....

http://www.antigone38.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ulla lundstedt - 10 juni 2015 11:16

Det var verkligen länge sedan jag skrev blogg. Råkade halka in på min bloggsida o tänkte jag skriver ner några rader. Väntar på sommaren ska anlända med full kraft - idag är det sol o fint i varje fall. Morris ligger i hängmattan då han är sko...

Av ulla lundstedt - 18 augusti 2013 17:11


  En impulsiv handling fick mig plötsligt sitta här igen.    Helt oplanerat. Egentligen håller jag på att sortera alla dvd jag har betr min tatergrupps uppsättningar samt manus som jag lagt ner på cd. Det får väl va så länge.   Mkt har ...

Av ulla lundstedt - 23 juli 2012 09:37


     (KLICKA GÄRNA PÅ BILDEN)   Idag hade jag - igår - absolut bestämt mig för att börja mitt nya liv ! 1. Kaffe, samt en halvtimmes promenad . 2. Stretcha samt maggympa. 3. Direkt in i duschen, väldoftande hudkräm, kläder dvs morgon toile...

Av ulla lundstedt - 21 juli 2012 14:19

     LANDON ett litet nytillskott i familjen -erna! Mitt 3:e b-b-barn!    gammelfarmor      -    Landon farfar  Niclas                                                      
                           nyblivna pappan Adam ...

Av ulla lundstedt - 18 juli 2012 18:07

Fy så trist väder det är! Idag har jag kännt mig riktigt deppig faktiskt... Har inte varit utanför dörrarna på hela dagen...stööön! Dammsög - sedan slängde jag mig i soffan o läste ut min bok. Blev rekommenderad en av vännerna på kal...

Presentation

Omröstning

Hur känner du mig?
 vän
 familj
 arbetskamrat sen tidigare
 okänd
 känner endast igen dig.....
 teaterkollega

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mitt liv i ett litet nötskal


Ovido - Quiz & Flashcards