Direktlänk till inlägg 26 december 2008

Resume`....

Av ulla lundstedt - 26 december 2008 20:01

Har just skrivit en lång blogg (tre kvart)-tryckte på Spara då datorn kantrade dvs hoppade ut ur nätet och allt försvann ! Faaan - bli aldrig detsamma då man ska skriva om en sak. Men ok lets try!

Luciadagen den 13 dec blev jag uppvaktad av två små lucior från Sandviken.Mobilen ringde ganska tidigt och i ett videosamtal lussade Elvira och Cornelia för mig genom att med tända ljus sjunga alla de luciasånger de kan. Häftigt och jätteroligt.

Lilla Julafton Kom Manuella hem med Vilja vilket jag tycker är jätteroligt. Manuella ska fira julafton med Markus släkt därför uppskattar jag mkt att hon tittar hit just dagen innan. Morris o Beppe var här och paket utdelades. Vilja har en järn-vilja, envis, iakttagande, rolig, busig och mkt klättrig för tillfället .. I hennes värld finns ingenting farligt. Vilja hade lånat en liten studsboll av Beppe som Beppe handfast tog ifrån henne. Det skulle han inte gjort, denna lilla späda tjej räds inte stora bastanta killar. Hon blev skitförbannad och skrek ilsket "nej" och grabbade tag i bollen tillbaka. Beppe blev mkt överraskad och skrek så Lina fick gå upp med honom. Annars brukar det nog vara han som har övertaget både betr storlek och styrka. Går livat till i de små människornas värld.

För att återgå till lussedagen blev det efter mobilvideofirandet rusning ner till Morris o Peppes dagis som skulle lussa utomhus. Dagiset ligger ju på samma gård där vi bor som väl var. Gården var full av föräldrar och andra närstående som stod väntande och huttrande, en del tittade på klockan, alltmedan personalen samlade ihop alla lucior, tärnor, pepparkaksgubbar o tomtar. Sakta marscherade de runt gården, ställde sig i samlad trupp och sjöng sina inrepeterade sånger med stort allvar. De minsta barnen satt som tomtar, tärnor i sina barnvagnar och tittade sömnigt storögt och förvånat på alla föräldrar som hysteriskt sprang runt och fotograferade. Morris var med men Beppe stod kvar och höll oss järnhårt, vägrade vara med, han väntade på pepparkakor o saft. Efteråt gick vi som sagt in och fikade - mysigt.

Så är julafton över för denna ggn oxå.

All förberedlse som tagit veckor i anspråk betr inhandling, planering etc är som vanligt över på ett litet kick känns det som varje år. Vi hade det mysigt här hemme, alldeles lagom kaotiskt. Endast Lina med familj och Nicke, Bella kom hem till mig i år. Jag/vi saknade Patrik med familj uppe i Sandviken men telefonen gick varm så kontakten höll vi. Även de hade en skön jul tillsammans.Jag upptäckte i år att det faktiskt inte är ngn skillnad att ha 10 pers som att ha 20 (vilket vi brukar vara) - varken mer eller mindre jobbigt faktiskt. Linas kompis var oxå med oss ¨år då hon annars skulle varit ensam denna jul och det kan man ju inte tillåta. Inte första eller sista ggn ngn i dylik situation kommer hem julafton. Vi käkade som vanligt alldeles för mkt...stööön....Vi hjälptes åt duka av och jag höll på i min lilla kokvrå ! då det ringde på dörren och två tonårstomtar rusade in. Den ena vacker som en dag med röda läppar, den andre (med luvan på sned) intensivt utdelande julklappar i racerfart. Min lilla 2,5:a fylldes snabbt med papper och kartonger vilket efter hand stoppades ner i svarta sopsäckar som jag skaffat fram för just den sakens skull. De små killarna öppnade paket för glatta livet, hann knappt se vad som fanns i det ena förrän de öppnade nästa. Senare begav sig Lina o fam hemåt-dvs hissen ner i källaren och upp i sin egen hiss till sin lägenhet. Nicke, Bella o jag satt o snackade litet. Ja de hade förresten sina 4 västgötaspetsar med sig oxå varav den minsta en underbart söt liten varelse vid namn Alice. Vana hundägare som de är hade de en grind med sig som de satte framför ingången till det ena rummet. Där inne mådde huindarna bara gott, tittade nyfiket vad som hände utanför grinden, drack vatten och somnade. Efter ett tag gav de sig oxå hemåt och jag satte igång o röjde. Plockade ur o i diskmaskinen, plockade undan, möblerade rätt, dammsög, torkade golv etc etc. Efter ett par timmar var det cleant, jag duschade, tog en wisky, satte mig o sappade på TV och kände mmig nöjd med kvällen. Alla verkade glada o nöjda - belöning nog.

Juldagen skulle jag upp tidigt gratta Morris då Lina ringde att de skjutit upp det till em så Morris hann "landa" litet och leka med julklapparna först. Mkt klokt. Vid tretiden var jag där och vi käkade spindelmannatårta som var alldeles för god - två bigga bitar stoppade jag i mig. Gillar annars inte tårta. Morris var överlycklig och alldeles röd på kinderna. Jag blev imponerad av Beppe som trots sin ålder visade så stor respekt för Morris då han fick paket etc. Ja Beppe fick oxå ngn litet mindre.

Idag annandagen sov jag länge, var ute och trängdes med folk på stan. Skulle köpa en bh vilket jag också gjorde som jag ska lämna tillbaka i morgon. Tar de inte emot den så kastar jag den i huvet på personalen. Skitsur då jag hemma upptäckte att den är helkass - kunde lika gärna vara utan bh så stor hjälp ger den nya mig.

Detta blev ett litet mindre sammandrag av händelser än vad jag skrev innan då det försvann. Typiskt. Blir aldrig detsamma skriva om igen - skaparkraft, intresse, energi, kreativitet och tankegångar har redan förlupits.

bye .....natti....

 
 
antigone

antigone

27 december 2008 10:49

Vilken summering......tack för en mysig julafton som alltid!
Puss o Love!

http://www.antigone38.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ulla lundstedt - 10 juni 2015 11:16

Det var verkligen länge sedan jag skrev blogg. Råkade halka in på min bloggsida o tänkte jag skriver ner några rader. Väntar på sommaren ska anlända med full kraft - idag är det sol o fint i varje fall. Morris ligger i hängmattan då han är sko...

Av ulla lundstedt - 18 augusti 2013 17:11


  En impulsiv handling fick mig plötsligt sitta här igen.    Helt oplanerat. Egentligen håller jag på att sortera alla dvd jag har betr min tatergrupps uppsättningar samt manus som jag lagt ner på cd. Det får väl va så länge.   Mkt har ...

Av ulla lundstedt - 23 juli 2012 09:37


     (KLICKA GÄRNA PÅ BILDEN)   Idag hade jag - igår - absolut bestämt mig för att börja mitt nya liv ! 1. Kaffe, samt en halvtimmes promenad . 2. Stretcha samt maggympa. 3. Direkt in i duschen, väldoftande hudkräm, kläder dvs morgon toile...

Av ulla lundstedt - 21 juli 2012 14:19

     LANDON ett litet nytillskott i familjen -erna! Mitt 3:e b-b-barn!    gammelfarmor      -    Landon farfar  Niclas                                                      
                           nyblivna pappan Adam ...

Av ulla lundstedt - 18 juli 2012 18:07

Fy så trist väder det är! Idag har jag kännt mig riktigt deppig faktiskt... Har inte varit utanför dörrarna på hela dagen...stööön! Dammsög - sedan slängde jag mig i soffan o läste ut min bok. Blev rekommenderad en av vännerna på kal...

Presentation

Omröstning

Hur känner du mig?
 vän
 familj
 arbetskamrat sen tidigare
 okänd
 känner endast igen dig.....
 teaterkollega

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mitt liv i ett litet nötskal


Ovido - Quiz & Flashcards