Alla inlägg den 8 december 2009

Av ulla lundstedt - 8 december 2009 11:11

  

 

Så är Teaterfestivalen slut!

 

Jättemycket folk besökte MAF och Studioteaterns alla fina uppsättningar. Kafe´t fick in mer pengar än vanligt betr armbandsbiljetter a 40:- vuxen, 20:- barn än tidigare. Dessutom fika a 5:- för en macka samma pris betr kaffe. Min filosofi verkar stämma att ju billigare det är - ju mer handlar folk - mer pengar till Studiskassan....

Jaja-ekonomi är och har aldrig varit min starka sida, men jag vill att alla ska ha lika möjlighet etc....

 

Mörkret i salongen var släckt, så när som spoten på Momo som satt 1,5 meter upp. Publiken strömmade in och då !!! -  plötsligt!!! - slog mig en tanke som ett knytnävsslag i magen.

Shit - tänk om folk inte förstår pjäsen ?!

Suckar, säger ngt som "vilket jävla skit", reser sig och klampar ut!

Manuset är ganska så djupt....faktsikt....

Mitt hopp sattes just då till mina unga skådespelare att de skulle lyckas förmedla innehållet i pjäsen - i sina karaktärer - kontraster -pauser - känslor -etc etc...

Jag kanske var "hemmablind" som man säger....

 

Men - jag behövde inte vara orolig.

De var helt fantastiska ! Verkligen.

Det finns scener i denna uppsättninga som i mina ögon är så fina, så hjärteknipande o vackra att jag aldrig glömmer varken bilderna eller deras utspel.

Att de kan, vågar....

Under processens gång har det för en del varit som att hoppa från Himalaja....och landat med mjuka tofflor omkramade av den övriga gruppen.

Långa o många apllådtack.

Känslan för mig - att se alla dessa ungdomar stå där och bocka, ta emot jublet, se deras ansikten stråla av glädje och tillfredsställelse -efter allt slit - är för mig mer värt än ngt annat.

Då känner jag sån kärlek till dem alla och blir så varm i hjärtat.

Hur ska jag kunna släppa dem...hur länge orkar jag?

Det är mer jobb bakom än ngn har en aning om som inte har den erfarenheten.

 

Fick blommor, presenter från föräldrar etc - råkade dessutom fylla år på söndagen - så glad jag blev.

 

Nu återstår 2 föreställningar till.

Fredag 11/12 19.00 o lö 12/12 17.00

 

Därefter känns det alltid lika "snopet" - att det plötsligt bara är slut.Alltid

 

Hasse har lovat filma både lö/sö....

 

Kram.....den som orkar läsa...

 

 

 

Presentation

Omröstning

Hur känner du mig?
 vän
 familj
 arbetskamrat sen tidigare
 okänd
 känner endast igen dig.....
 teaterkollega

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mitt liv i ett litet nötskal


Ovido - Quiz & Flashcards