Direktlänk till inlägg 20 juni 2008

7 blommor under kudden............

Av ulla lundstedt - 20 juni 2008 16:59

Midsommarafton.......

En dag som alla andra får det bli i år. Nästan i varje fall. Skall till Lina käka god middag och tårta-mysigt och gott.

Stack ner till macken, köpte moppebensin.

Tog en runda på stan. Allt var stängt för ovanlighetens skull. Litet folk på stan. Solen sken, det blåste kraftiga kastvindar. Överallt hörde man de som var ute ropa Glad Midsommar till varandra. Hungrig - bara ätit en halv macka till frukost. Köpte en korv inne på pressbyrån. På väg ut öppnade sig himlen och ett knivskarpt regn föll plötsligt ner på gågatan ca 50 m i kvadrat - bredvid var det torrt. Märkligt.

Hemma lade jag mig för att vila, somnade. Vaknade av att Lina ringde bjöd på kaffe. Uppe hos Lina höll Hasse på luskamma henne - utan resultat som väl är, dvs inga löss.

Ostadigt väder...tänker på alla de som kanske dukat i trädgårdar etc...

Tänker på alla midsomaraftons-helger vi firade hos mina föräldrar i Sövde Sommarby under barnens uppväxt i 20 års tid. Med dansbanan inne i lövskogen, lotteristånd, gottpåsar på midsommardagen till alla byns barn. På midsommardagen hade kyrkan där dans kring midsommarstången vilket avslutades med bön. Linas kommentar hur "rolig den leken är då man ska prata med sina händer" glömmer jag aldrig.

Sen gick gubben och sålde huset.........

Midsommar ska firas så tycker jag - hur gör man annars....träffas hemma hos varandra käka sill o potatis om man inte har tillgång till trädgård, picnic i Slottsparken vid bra väder, visst finns det andra förslag. Känns konstigt nog litet annorlunda numera-varför vet jag inte - den tanken och känslan inger mig av ngn anledning litet av obehag...?? Anfäktning av nostalgi och svunna tider kanske...Känner ett stygn av saknad efter min mamma...tänk att sånt aldrig försvinner...

Saknar faktiskt ha "barnen" med familjer samlad som förr - tiderna förändras. Bara att acceptera.

Nu ska jag snart upp o käka Linas goda fläskfile med ugnsbakade ny potatis etc - vansinnigt gott. Sill kan man äta när fan som helst!

Hoppas Peppe i S-viken med alla gäster får fint väder - likadant Niclas med familj på Almåsa.

Ligger litet av hysteri kring alla dessa helger och aftnar tycker jag. Räcker väl att träffas och umgås.....

Ha en bra fortsättning efter midsommar och framöver....



 
 
antigone

antigone

20 juni 2008 22:49

Håller med dig om det där med "förr"....på ngt vis försvann midsommar-LUSTEN med By 5 i Blentarp....jälva gubbe som sålde det, och inte behöver han pengarna heller för den delen.
Men just de där midsomrarna ÄR midsommar helt enkelt.....saknar dem varje år och det är så synd att jag inte har möjlighete att ge mina egna barn den upplevelsen.
Men vi får väl titta på bilder en dag istället *gapskrattar* som två senil dementa som tappat närminnet....hohohoho!!
Skönt att du är här hos oss iaf....!
Puss o Love!

http://www.antigone.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ulla lundstedt - 10 juni 2015 11:16

Det var verkligen länge sedan jag skrev blogg. Råkade halka in på min bloggsida o tänkte jag skriver ner några rader. Väntar på sommaren ska anlända med full kraft - idag är det sol o fint i varje fall. Morris ligger i hängmattan då han är sko...

Av ulla lundstedt - 18 augusti 2013 17:11


  En impulsiv handling fick mig plötsligt sitta här igen.    Helt oplanerat. Egentligen håller jag på att sortera alla dvd jag har betr min tatergrupps uppsättningar samt manus som jag lagt ner på cd. Det får väl va så länge.   Mkt har ...

Av ulla lundstedt - 23 juli 2012 09:37


     (KLICKA GÄRNA PÅ BILDEN)   Idag hade jag - igår - absolut bestämt mig för att börja mitt nya liv ! 1. Kaffe, samt en halvtimmes promenad . 2. Stretcha samt maggympa. 3. Direkt in i duschen, väldoftande hudkräm, kläder dvs morgon toile...

Av ulla lundstedt - 21 juli 2012 14:19

     LANDON ett litet nytillskott i familjen -erna! Mitt 3:e b-b-barn!    gammelfarmor      -    Landon farfar  Niclas                                                      
                           nyblivna pappan Adam ...

Av ulla lundstedt - 18 juli 2012 18:07

Fy så trist väder det är! Idag har jag kännt mig riktigt deppig faktiskt... Har inte varit utanför dörrarna på hela dagen...stööön! Dammsög - sedan slängde jag mig i soffan o läste ut min bok. Blev rekommenderad en av vännerna på kal...

Presentation

Omröstning

Hur känner du mig?
 vän
 familj
 arbetskamrat sen tidigare
 okänd
 känner endast igen dig.....
 teaterkollega

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mitt liv i ett litet nötskal


Ovido - Quiz & Flashcards