Alla inlägg den 11 september 2010

Av ulla lundstedt - 11 september 2010 16:39

         Igår var jag ute och deltog i en manifestion gentemot Sverigedemokraterna !  

Innan de dök upp höll ungdomar brandtal mot rasism vilket kändes oerhört bra.

Underbart se så mycket ungdomar som är engagerade, kritiska, ställningstagande gentemot allt vad SD står för.

Ungdomar som vill hjälpa till att förbättra samhället och världen.    Känns verkligen bra.

 

Så dök då SD upp, bredde ut en matta, ställde dit 2 vita fåtöljer och ett vitt soffbord. Fint skulle det vara..  

Torget var fullt av ungdomar (ja, en del ålderstigna sådana oxå).

I vilket fall så hade SD inte en chans att göra sig hörda.

"Inga rasister på våra gator" ropades det högt från torget.

Då ca 500 personer ropar högt samtidigt, blir ljudnivån hög som sagt.

Insatsstyrkan kom snabbt och avskärmade - iklädda hjälmar, batonger och sköldar.

Polishästar som markerade och trängde tillbaka folkmassan.Polishundar likaledes.

Jag måste erkänna att polisen skötte sig bra för en gång skull. Antar de lärt sig efter Göteborgskravallerna. 

 

Stod där och tänkte.

I antagningarna till polishögskolan står det tydligt att man måste ha ett samhällsengagemang, vara mot all rasism o etnesitet osv...Undrar hur det då känns bli utkommederade att försvara rasistiska uttalanden tex. 

 

Tänkte tillbaka på när jag var ung - ja yngre   i varje fall. Hur vi demonstrerade utanför de affärer som då sålde sydafrikansk frukt (då var jag 14 år), mot atomvapen, mot rasism, mot Vietnamkriget etc..etc..

Demonstrerade för allas lika rätt o lika värde, solidaritet, demokrati, kvinnorätt, jämlikhet osv osv och så fortsätter det än idag....  Trist vi inte kommit längre...

 

Har varit frågor som engagerat mig hela mitt liv.

För mig handlar det om kärlek, medmänsklighet, empati...etc

SD står för den direkta motsatsen.

Många av deras medlemmar är f.d legosoldater, kriminella...vilket är konstaterat o inte skitsnack.

Skrämmande tanke att få in dessa i den svenska riksdagen !          

 

Fattar inte hur man kan tänka eller känna så.

Vilken fruktansvärd människosyn de har och vilka värderingar de står för.

Jag kommer aldrig ge upp tanken på ett jämlikt samhälle inom alla områden....  

 

Bort med alla jävla rötägg!!!!!

 

Skrivit i alla hast....

 

 

 

 

 

 

Av ulla lundstedt - 11 september 2010 16:05

  

 

Regniga lördag - mörkt o mulet.

Känns som om sommaren bara smög sig in och luktade på Malmö.

Befolkningen kastade sig ut för att intensivt lapa sol och D-vitaminer inför kommande mörka årstider.

Nu sitter vi här, bleka och feta.

Stirrar ut genom smutsiga fönster, ser hur regnet tvättar rent hustaken från all duvskit och inväntar nästkommande sommar om 11 månader.

Jävligt lång graviditet.

Det gäller att använda fantasin för att klara av det hela.

Besöka solarier, blunda och drömma sig bort.

Skulle huden eventuellt färgas och folk förvånat frågar om man varit utomlands, har man redan hela resan klar att återberätta.

Man kan ju oxå variera resmålen efter vilken person det är som frågar.

Kan bli riktigt spännande.

Min första tripp blir nog till Bahamas....

Presentation

Omröstning

Hur känner du mig?
 vän
 familj
 arbetskamrat sen tidigare
 okänd
 känner endast igen dig.....
 teaterkollega

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mitt liv i ett litet nötskal


Ovido - Quiz & Flashcards