Direktlänk till inlägg 11 september 2010

Tankar kring en demonstration..

Av ulla lundstedt - 11 september 2010 16:39

         Igår var jag ute och deltog i en manifestion gentemot Sverigedemokraterna !  

Innan de dök upp höll ungdomar brandtal mot rasism vilket kändes oerhört bra.

Underbart se så mycket ungdomar som är engagerade, kritiska, ställningstagande gentemot allt vad SD står för.

Ungdomar som vill hjälpa till att förbättra samhället och världen.    Känns verkligen bra.

 

Så dök då SD upp, bredde ut en matta, ställde dit 2 vita fåtöljer och ett vitt soffbord. Fint skulle det vara..  

Torget var fullt av ungdomar (ja, en del ålderstigna sådana oxå).

I vilket fall så hade SD inte en chans att göra sig hörda.

"Inga rasister på våra gator" ropades det högt från torget.

Då ca 500 personer ropar högt samtidigt, blir ljudnivån hög som sagt.

Insatsstyrkan kom snabbt och avskärmade - iklädda hjälmar, batonger och sköldar.

Polishästar som markerade och trängde tillbaka folkmassan.Polishundar likaledes.

Jag måste erkänna att polisen skötte sig bra för en gång skull. Antar de lärt sig efter Göteborgskravallerna. 

 

Stod där och tänkte.

I antagningarna till polishögskolan står det tydligt att man måste ha ett samhällsengagemang, vara mot all rasism o etnesitet osv...Undrar hur det då känns bli utkommederade att försvara rasistiska uttalanden tex. 

 

Tänkte tillbaka på när jag var ung - ja yngre   i varje fall. Hur vi demonstrerade utanför de affärer som då sålde sydafrikansk frukt (då var jag 14 år), mot atomvapen, mot rasism, mot Vietnamkriget etc..etc..

Demonstrerade för allas lika rätt o lika värde, solidaritet, demokrati, kvinnorätt, jämlikhet osv osv och så fortsätter det än idag....  Trist vi inte kommit längre...

 

Har varit frågor som engagerat mig hela mitt liv.

För mig handlar det om kärlek, medmänsklighet, empati...etc

SD står för den direkta motsatsen.

Många av deras medlemmar är f.d legosoldater, kriminella...vilket är konstaterat o inte skitsnack.

Skrämmande tanke att få in dessa i den svenska riksdagen !          

 

Fattar inte hur man kan tänka eller känna så.

Vilken fruktansvärd människosyn de har och vilka värderingar de står för.

Jag kommer aldrig ge upp tanken på ett jämlikt samhälle inom alla områden....  

 

Bort med alla jävla rötägg!!!!!

 

Skrivit i alla hast....

 

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ulla lundstedt - 10 juni 2015 11:16

Det var verkligen länge sedan jag skrev blogg. Råkade halka in på min bloggsida o tänkte jag skriver ner några rader. Väntar på sommaren ska anlända med full kraft - idag är det sol o fint i varje fall. Morris ligger i hängmattan då han är sko...

Av ulla lundstedt - 18 augusti 2013 17:11


  En impulsiv handling fick mig plötsligt sitta här igen.    Helt oplanerat. Egentligen håller jag på att sortera alla dvd jag har betr min tatergrupps uppsättningar samt manus som jag lagt ner på cd. Det får väl va så länge.   Mkt har ...

Av ulla lundstedt - 23 juli 2012 09:37


     (KLICKA GÄRNA PÅ BILDEN)   Idag hade jag - igår - absolut bestämt mig för att börja mitt nya liv ! 1. Kaffe, samt en halvtimmes promenad . 2. Stretcha samt maggympa. 3. Direkt in i duschen, väldoftande hudkräm, kläder dvs morgon toile...

Av ulla lundstedt - 21 juli 2012 14:19

     LANDON ett litet nytillskott i familjen -erna! Mitt 3:e b-b-barn!    gammelfarmor      -    Landon farfar  Niclas                                                      
                           nyblivna pappan Adam ...

Av ulla lundstedt - 18 juli 2012 18:07

Fy så trist väder det är! Idag har jag kännt mig riktigt deppig faktiskt... Har inte varit utanför dörrarna på hela dagen...stööön! Dammsög - sedan slängde jag mig i soffan o läste ut min bok. Blev rekommenderad en av vännerna på kal...

Presentation

Omröstning

Hur känner du mig?
 vän
 familj
 arbetskamrat sen tidigare
 okänd
 känner endast igen dig.....
 teaterkollega

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mitt liv i ett litet nötskal


Ovido - Quiz & Flashcards